Reklama
Rozwiń
Reklama

Czarny plastik na cenzurowanym. Sieci handlowe chcą się go pozbyć

Dwie sieci handlowe postanowiły zrezygnować z czarnego plastiku w opakowaniach. Elegancko wyglądające tacki okazują się być poważnym problemem.

Aktualizacja: 19.06.2021 12:12 Publikacja: 19.06.2021 12:09

Czarny plastik na cenzurowanym. Sieci handlowe chcą się go pozbyć

Foto: AdobeStock

Czarny plastik w opakowaniach najczęściej wykorzystywany jest do tego, by podkreślić kolor opakowanego produktu lub nadać wrażenie elegancji (a czasem dla obu celów, jak w przypadku drogich mięs czy serów). Okazuje się jednak, że ten konkretny kolor tworzyw sztucznych jest poważnym kłopotem dla sortowni odpadów, szczególnie starszych.

Czarny kolor plastiku uzyskuje się na dwa sposoby. Pierwszy to barwienie sadzą (tzw. czerń węglowa), a drugi to używanie barwników nieopartych na sadzy. Barwione sadzą tworzywa są niewykrywalne dla opartych na podczerwieni systemów sortowania odpadów – wystarczy dodatek 0,2 proc. sadzy i opakowanie jest niewidoczne dla maszyn. W efekcie takie opakowania kończą na wysypiskach. Również tworzywa pozbawione sadzy (czerń niewęglowa) są kłopotliwe. Co prawda wykrywają je specjalne czujniki NIR (tzw. Black Scans), ale stosowanie tych czujników wymaga dodatkowych inwestycji w sortowniach. W większości działających zakładów recyklingu tych czujników nie ma, co oznacza, że takie opakowania także kończą na wysypisku.

RP.PL i The New York Times!

Kup roczną subskrypcję w promocji - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Handel
Rolnicy krytykują umowę celną Szwajcaria–USA. Ogromne obawy o import mięsa
Handel
Pracownicy Zary szykują protesty w Black Friday – żądają podziału zysków
Handel
Pierwszy producent leków osiągnął wycenę 1 biliona dolarów. Sukces leków na odchudzanie
Handel
Allegro widzi zaskakujące trendy. Handel w Polsce hamuje?
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Handel
Polacy przebili amerykański Black Friday. Ale coraz mniej wierzą w atrakcyjność promocji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama