Przeboje leasingu i wynajmu aut

Opel, przed Hyundaiem i BMW, to marki najpopularniejsze w leasingu i wynajmie długoterminowym. Na placach dealerskich i w salonach brakuje nowych aut.

Publikacja: 04.08.2021 21:00

Przeboje leasingu i wynajmu aut

Foto: Adobe Stock

Platforma Automarket.pl, która należy do PKO Leasing, sprawdziła, jakie marki samochodów jej klienci najczęściej wybierają w leasingu i wynajmie długoterminowym. – Zestawienie obejmuje zarówno nowe, jak i używane samochody po kontraktach leasingowych. Postanowiliśmy sprawdzić zainteresowanie poszczególnymi markami w dwóch formach finansowania: leasingu i wynajmie długoterminowym, bo łącznie wybiera je aż 75 proc. naszych klientów. To oznacza, że obserwujemy ewidentny odwrót od zakupu samochodów za gotówkę – tłumaczy Tomasz Otto z Automarket.pl.

Okazuje się, że kierowcy coraz częściej rezygnują z posiadania pojazdu na własność, jeśli w ramach alternatywy mogą korzystać z auta wyższej klasy i zapewnić sobie przewidywalność kosztów utrzymania. Zdaniem Automarket.pl dobrze obrazuje to duża popularność samochodów BMW, które stały się przedmiotem 10,1 proc. umów najmu i leasingu. Auta tej marki ustępują jedynie pojazdom Opla (14,9 proc.) oraz Hyundaia (10,4 proc.). Kolejne miejsca zajmują Skoda (9,7 proc.), Ford (7,1 proc.) i Volkswagen (5,9 proc.).

– Kierowcy finansują w leasingu lub wynajmie przede wszystkim samochody używane, które mają od dwóch do czterech lat i przeważnie niewielki przebieg. Na przykładzie BMW serii 3 możemy powiedzieć, że jest to opis ponad 50 proc. transakcji tej marki. Miesięczna rata w leasingu czy czynsz w wynajmie są w przypadku tych aut porównywalne z nowymi, ale niższej klasy samochodami innych marek – mówi Tomasz Otto. – A skoro cena obejmuje też przeglądy, ewentualne naprawy, wymianę opon i ubezpieczenie, to kierowcy przestają obawiać się dodatkowych kosztów i wybierają samochody, na które w innym finansowaniu nie mogliby sobie pozwolić – dodaje.

Statystyki potwierdzają, że popularność BMW przy zakupie za gotówkę spada, natomiast rośnie znacznie tańszej Skody. Najpopularniejsze marki w Automarket.pl bez względu na rodzaj finansowania to: Opel (16 proc.), Skoda (11 proc.), Hyundai (10 proc.), BMW (9 proc.) i Ford (7 proc.).

Popularność Opla – przede wszystkim modeli Astra, Insignia i Corsa – bardzo dobrze widać w ujęciu regionalnym. Autami tego producenta w leasingu lub wynajmie długoterminowym najczęściej chcą jeździć mieszkańcy aż dziewięciu województw: dolnośląskiego, lubelskiego, małopolskiego, mazowieckiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Hyundai jest liderem w Kujawsko-Pomorskiem i Lubuskiem. W województwie łódzkim numerem jeden jest Ford, w świętokrzyskim Skoda, w opolskim Seat. Na Warmii i Mazurach króluje Toyota, a na Podkarpaciu BMW.

– Pod względem popularności poszczególnych marek widać różnice regionalne. Wspólne dla całego kraju jest natomiast podejście do finansowania. Wynajem długoterminowy klienci traktują jako najlepszą możliwość korzystania z samochodu w ramach krótkich kontraktów – 85 proc. umów trwa zaledwie rok. Po tym czasie zwracają auto firmie leasingowej i mogą wynająć inne. Z kolei w leasing kierowcy biorą samochody na dłużej – 48 proc. umów podpisują na trzy, a 21 proc. na cztery lata. Po tym czasie mogą, ale nie muszą wykupywać pojazdu – mówi Tomasz Otto.

Tymczasem jednak firmy leasingowe zwracają uwagę na brak nowych aut w salonach. W czasie niedawnej prezentacji wyników rynku leasingowego w pierwszej połowie tego roku eksperci Związku Polskiego Leasingu wskazywali, że jest to jedno z zagrożeń dla ich dobrych prognoz na cały rok. Carsmile, platforma online samochodów w abonamencie, która współpracuje z większością marek, alarmuje, że średni czas oczekiwania na odbiór auta wynosi obecnie pięć miesięcy i wydłuża się z miesiąca na miesiąc. To efekt pandemii, która z jednej strony spowodowała duże ograniczenia w produkcji, a z drugiej przyniosła wzrost popytu na auta.

Platforma Automarket.pl, która należy do PKO Leasing, sprawdziła, jakie marki samochodów jej klienci najczęściej wybierają w leasingu i wynajmie długoterminowym. – Zestawienie obejmuje zarówno nowe, jak i używane samochody po kontraktach leasingowych. Postanowiliśmy sprawdzić zainteresowanie poszczególnymi markami w dwóch formach finansowania: leasingu i wynajmie długoterminowym, bo łącznie wybiera je aż 75 proc. naszych klientów. To oznacza, że obserwujemy ewidentny odwrót od zakupu samochodów za gotówkę – tłumaczy Tomasz Otto z Automarket.pl.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Polskie akcje dalej w czołówce. Miesiąc złota i srebra
Finanse
Będzie konkurs dla członków Rady Fiskalnej
Finanse
Jak przestępcy ukrywają pieniądze? Kryptowaluty nie są wcale na czele
Finanse
Były dyrektor generalny Binance skazany za pranie brudnych pieniędzy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Finanse
Podniesienie kwoty wolnej od podatku. Minister finansów Andrzej Domański zdradził kiedy