fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Centrum im. A. Smitha: Kiedy e-płatności w urzędach

123rf.com
Wprowadzając szybkie elektroniczne płatności samorządy mogłyby zaoszczędzić prawie 70 mln zł - raport Centrum im. A. Smitha.

Wprowadzenie przelewów typu pay-by-link w administracji samorządowej sprawi, że 794 pełnoetatowych pracowników będzie mogło zostać skierowanych do innych prac, co przekłada się na 66,5 mln zł oszczędności rocznie – wyliczyli eksperci Centrum im. A. Smitha. Dla pojedynczych samorządów oszczędności byłby odpowiednio mniejsze, w przypadku miast, które brały udział w badaniu CAS, mediana wynosi 155 tys. zł rocznie.

Skąd takie wyliczenia? CAS zbadał, że do samorządów wpływa ok. 53,8 mln przelewów rocznie. Sprawdzenie i przyporządkowanie przelewu do konta danej osoby w systemie administracji trwa 30 sekund, a jeśli są błędy - średnio 15 minut. W sumie całkowity czas pracy potrzebnej do obsługi przelewów do samorządów w całej Polsce w ciągu roku wynosi ok. 1,8 mln godzin i potrzeba na to 1134 etaty. Dzięki przelewom typu pay-by-link, 70 proc. tego czasu pracy można zaoszczędzić. Przekłada się to właśnie na wspomniane wcześniej 794 etaty i 66,6 mln zł.

Metoda „pay-by-link" (tego typu usługi oferują w Polsce PayU, eCard czy Przelewy 24), jest powszechnie wykorzystywana na rynku komercyjnym – czy to przy płatnościach za zakupy internetowe, czy też przy płatnościach np. za rachunki za telefon. - W administracji publicznej systemy te są bardzo rzadko wykorzystywane. A szkoda, bo ich wprowadzenie poprawiło by jakość usług publicznych, komfort kontaktu między obywatelem i urzędem, a także zaoszczędziłoby nam wszystkim czasu – mówił na spotkaniu prasowym Andrzej Sadowski z CAS. – Trzeba też podkreślić, że osoby płacące zobowiązania przez różnego kanały cyfrowe, są bardziej terminowymi i rzetelnymi płatnikami. Wśród osób płacących gotówką dłużników jest więcej – zwracała też uwagę Sylwia Bilska, dyrektor generalny PayU Polska.

Patrząc jednak z punktu widzenia samorządów, droga do wprowadzenie szybkich płatności w urzędach jest jednak jeszcze bardzo daleka. – Administracja powinna iść w kierunku szerszego stosowania e-usług w ogóle. Szybkie płatności widzę tu raczej jako jeden z elementów – zauważył Michał Sas, przewodniczący Rady Dzielnicy Warszawa Śródmieście.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA