Reklama

KNF o frankach: nawet 234 mld zł strat dla banków

Komisja Nadzoru Finansowego przedstawiła własne szacunki kosztów rozstrzygnięć problemu frankowego. Najmniej dotkliwe dla branży byłyby ugody z kredytobiorcami.

Aktualizacja: 02.03.2021 10:52 Publikacja: 02.03.2021 10:46

KNF o frankach: nawet 234 mld zł strat dla banków

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

„Z przeprowadzonej przez UKNF analizy wynika, że najniższy, szacowany koszt dla banków (34,5 mld zł) związany jest z wariantem zaproponowanym w grudniu ub. r. przez przewodniczącego KNF, polegającym na zawarciu ugód z klientami, w ramach których mieszkaniowy kredyt walutowy od daty jego uruchomienia zostałby rozliczony tak, jak kredyt złotowy” – podała KNF w dzisiejszym komunikacie.

Wariant najbardziej kosztowny dla banków (234 mld zł) dotyczy sytuacji, w której doszłoby do unieważnienia kredytu (banki zwracają pobrane raty, zaś klienci nie zwracają kapitału ze względu na przedawnienie swoich roszczeń). Unieważnienie umów w wariancie ze zwrotem kapitału przez klientów (ale bez opłaty za korzystanie z niego) kosztowałoby 102 mld zł. Z kolei unieważnienie ze zwrotem kapitału oraz zapłacenie przez klientów opłaty za korzystanie z niego w czasie od wypłaty kredytu do jego unieważnienia to koszt rzędu 71 mld zł – szacuje KNF.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Finanse
Fed tnie stopy procentowe. Rynek szykuje się na kolejne cięcia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Finanse
Gorączka złota w Rosji. Obywatele na potęgę skupują kruszec
Finanse
Sąd ogłosił upadłość spółki Cinkciarz.pl. Co z pieniędzmi tysięcy klientów?
Finanse
Samsung Pay wchodzi do Polski. Cel: milion użytkowników w rok
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Finanse
Wojna o mobilne płatności. Samsung rzuca wyzwanie Blikowi
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama