Miasta muszą być dla wszystkich

Zmiany klimatyczne, rosnące oczekiwania co do jakości usług publicznych, migracje do wielkich miast – na takie wyzwania władze samorządowe muszą odpowiadać już dziś.

Publikacja: 13.05.2019 21:25

Miasta także muszą dbać o środowisko – zgodzili się uczestnicy panelu „Miasta, metropolie, regiony –

Miasta także muszą dbać o środowisko – zgodzili się uczestnicy panelu „Miasta, metropolie, regiony – dylematy zrównoważone- go wzrostu”

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

– Rozmawiałem ostatnio z inwestorem, który na lokalizację swojego projektu wybrał Wiedeń zamiast Warszawy. Okazało się, że jego decyzja podyktowana była dbałością o pracowników, by mieli dostęp do wysokiej jakości usług w zakresie zdrowia, edukacji, kultury, transportu, ochrony środowiska itp. – mówił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju podczas panelu „Miasta, metropolie, regiony – dylematy zrównoważonego wzrostu".

Wypowiedź prezesa Borysa dosyć dobrze oddaje wyzwania, przed jakimi stoją władze publiczne. Miasta muszą służyć mieszkańcom, muszą być atrakcyjnym miejscem do życia, do pracy i mieszkania, wypoczynku, rozwoju osobistego.

– Musimy zapobiegać degradacji tkanki miejskiej, to nasz priorytet rozwojowy – podkreślał Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. Przypominał, że wedle prognoz GUS liczba mieszkańców Śląska może do 2050 r. zmniejszyć się o ok. 800 tys. To efekt starzejącego się społeczeństwa, ale też wciąż silnego zjawiska migracji do wielkich miast.

Obszarów, w których samorządy mogą i muszą działać, jest całe mnóstwo. Choćby w zakresie dostosowań do zmian klimatycznych. Jak przypomniał jeden z uczestników debaty, nasze pokolenie jest pierwszym, które zdaje sobie sprawę z zagrożeń, i ostatnim, które może im zapobiec. – Mamy narzędzia, by przeciwdziałać problemom ochrony środowiska, a zasoby naturalne wykorzystywać jak najbardziej efektywnie – przekonywał Frédéric Faroche, prezes zarządu, dyrektor generalny Grupy Veolia w Polsce.

Grupa Veolia działa w obszarze gospodarki odpadami, wody i energii. – Potrafimy skutecznie walczyć ze smogiem – zaznaczył Faroche. Veolia dostarcza bowiem ciepło systemowe, które nie zanieczyszcza powietrza.

Zdaniem prezesa sporo jeszcze w Polsce mamy do zrobienia, jeśli chodzi o efektywność wykorzystania wody czy efektywność energetyczną, ale chyba największym wyzwaniem dla polskich miast jest gospodarka odpadami. – Obecnie przeciętnie na jednego mieszkańca przypada ok. 270 kg odpadów rocznie. To mniej więcej połowa poziomu w UE, ale będzie się on wyraźnie zwiększał. Trzeba wdrażać skuteczne systemy segregacji odpadów i odzysku, czym mogą zająć się profesjonalne firmy – zaznaczył prezes, dodając, że jego firma od początku działalności w Polsce, czyli od ponad 20 lat, jest partnerem władz lokalnych w zrównoważonym rozwoju w zakresie ochrony środowiska.

– Szeroko pojęta ochrona środowiska staje się priorytetem dla wszystkich samorządów – zaznaczył marszałek Chełstowski. – Świadczyć mogą o tym choćby wyniki naborów na dotacje w naszym regionalnym programie operacyjnym związane z OZE. Do podziału mieliśmy 75 mln zł, a wnioski opiewały na jakieś 850 mln zł. W nowym rozdaniu unijnego budżetu przeznaczymy na te cele więcej pieniędzy.

Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zaznaczył, że polityka miejska w każdym obszarze musi być realizowana z głową. – Jeśli zakażemy wjazdu do centrum pojazdom spalinowym, a pozwolimy wjeżdżać nielicznym obecnie elektrycznym, będzie to niezrozumiałe dla mieszkańców – mówił. Jego zdaniem potrzebne są nie tylko zakazy czy wysokie opłaty (za parkowanie czy wjazd do centrum), ale także inwestycje w towarzyszącą infrastrukturę, taką choćby jak parkingi czy rozwinięty transport miejski.

Organizacja transportu publicznego to kolejne wielkie wyzwanie dla miast i regionów. – W Katowicach z transportu publicznego korzysta ok. 15 proc. mieszkańców, a w wielkich miastach takich jak Londyn czy Nowy Jork 70–80 proc. – wyliczał Michael Konias z Bombardier Transportation. I dodał, że miastom potrzebne są nowe rozwiązania i nowe technologie, których zastosowanie nie będzie paraliżować ruchu ulicznego na wiele miesięcy, a tak się obecnie dzieje przy dużych inwestycjach. I przedstawił koncepcję monorail, czyli kolei jednoszynowej, która jest zwykle prowadzona na estakadach nad ziemią. Taki projekt Bombardier realizuje obecnie dla Bangkoku.

Pieniędzy na rozwój miast nie powinno zabraknąć. Jak przekonywał Normunds Popens z Komisji Europejskiej, w budżecie UE na lata 2021–2027 polityka miejska będzie równie ważna jak dotychczas. Jeszcze większy nacisk zostanie położony na współpracę w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych.

— partnerem relacji jest Veolia Polska

– Rozmawiałem ostatnio z inwestorem, który na lokalizację swojego projektu wybrał Wiedeń zamiast Warszawy. Okazało się, że jego decyzja podyktowana była dbałością o pracowników, by mieli dostęp do wysokiej jakości usług w zakresie zdrowia, edukacji, kultury, transportu, ochrony środowiska itp. – mówił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju podczas panelu „Miasta, metropolie, regiony – dylematy zrównoważonego wzrostu".

Wypowiedź prezesa Borysa dosyć dobrze oddaje wyzwania, przed jakimi stoją władze publiczne. Miasta muszą służyć mieszkańcom, muszą być atrakcyjnym miejscem do życia, do pracy i mieszkania, wypoczynku, rozwoju osobistego.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Cyfryzacja w centrum uwagi na EEC
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Bezpieczeństwo pod lupą podczas EEC
Materiał partnera
EEC: co nowy rząd planuje w infrastrukturze
Materiał partnera
Transformacja to szanse i wyzwania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Europejski Kongres Gospodarczy
Na jakie inwestycje stać dziś samorządy?