fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Covid-19

Jak poprawić odporność w czasach koronawirusa

Adobe Stock
Witamina C, witamina D, cynk, leki przeciwwirusowe z inozyną, probiotyki, naturalne wyciągi roślinne nie są skutecznymi środkami ochrony przed koronawirusem - twierdzą immunolodzy.

Choć prawidłowy poziom witamin i mikroelementów w organizmie jest bardzo ważny dla naszego zdrowia, to jego utrzymanie musi być efektem długofalowych działań, wśród których suplementacja pełni drugorzędną rolę. Nie można zbudować odporności w kilka dni, ale zaledwie kilka dni wystarczy, by ją osłabić na tyle, że przestanie być tarczą chroniącą organizm przed infekcją.

Aby wspomagać układ immunologiczny, jako priorytet i punkt wyjścia, trzeba przestrzegać podstawowych zasad:

— Wysypiać się

Na działanie układu odpornościowego wpływa melatonina, czyli hormon snu wydzielany przez znajdującą się w mózgu szyszynkę. Melatonina stymuluje komórki odpornościowe do działania, a więc ochrony organizmu przed drobnoustrojami. Hormon ma także działanie antyoksydacyjne, co oznacza, że usuwa z organizmu wolne rodniki, które przyczyniają się do powstawania stanów zapalnych i wielu chorób.

— Dbać o dietę

Układ odpornościowy działa sprawniej, jeżeli dieta obfituje w różnorodne składniki odżywcze. To, co codziennie zjadamy, powinno dostarczać nam wszystkich niezbędnych witamin i minerałów, a także przeciwutleniaczy oraz innych naturalnych substancji ochronnych występujących przede wszystkim w roślinach. Immunolodzy z PAN podkreślają: we wzmocnieniu odporności może pomóc postawienie na dietę roślinną. Dobra kondycja organizmu jest uzależniona od tego, czy dostarczamy mu odpowiednią ilość kalorii, która jest zależna od płci, wieku, aktywności fizycznego. Warto dbać o regularność spożywania posiłków, zgodnie z zasadą: pięć posiłków w trzygodzinnych odstępach.

— Nawadniać organizm

Brak odpowiedniego nawodnienia organizmu sprzyja wysychaniu skóry i błon śluzowych, które ulegają uszkodzeniom i stają się wrotami dla wirusów oraz bakterii. Jeśli brakuje nawodnienia, nie działa mechanizm samoczynnego oczyszczania dróg oddechowych, w których – na rzęskach transportujących śluz – mogą znajdować się patogeny. Dorosły człowiek powinien wypijać 1,5–2 l płynów dziennie (najzdrowsza jest woda mineralna).

— Nie zaniedbywać aktywności fizycznej

Regularna aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności zmniejsza podatność na infekcje. Ruch jest ważny zwłaszcza teraz, gdy jesteśmy zamknięci w domach, co nie wpływa dobrze na nasze samopoczucie. Gdy się ruszamy, nasz organizm uwalnia m.in. endorfiny, czyli hormony szczęścia, co pozwala rozładować stres. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 150 minut umiarkowanej lub 75 minut intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo. Ćwiczenia można wykonywać w domu, nawet jeśli nie mamy żadnego sprzętu, a nasza przestrzeń jest ograniczona.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA