Reklama

Krzysztof A. Kowalczyk: Efekt Alibaby

Chiński Alibaba, największa na świecie firma zajmująca się handlem w internecie, ma szansę staranować swoich e-rywali w Polsce. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest umowa jednego z serwisów chińskiego giganta, AliExpress, z PayU, firmą od lat rozliczającą e-płatności w naszym kraju.

Publikacja: 30.10.2017 07:00

Krzysztof A. Kowalczyk: Efekt Alibaby

Foto: 123RF

Jednak zanim nastąpi „chińska demolka" w polskim e-handlu, cała ta branża będzie demolowała polski handel „naziemny", stopniowo pozbawiając tradycyjnych sprzedawców klientów i przychodów, w konsekwencji zmuszając ich do masowych zwolnień pracowników. Zjawisko to, znane jako „efekt Amazona" (od nazwy amerykańskiego giganta, numeru dwa w e-handlu na świecie), dziesiątkuje właśnie centra handlowe i sklepy w USA. Konsumenci, mogąc wygodnie robić dowolne zakupy za pomocą komputera czy smartfona, masowo porzucają malle, czyli amerykańskie odpowiedniki naszych galerii handlowych. Internet wygrywa atrakcyjną ceną towarów, łatwością rozliczania transakcji, wreszcie szybką dostawą, możliwą dzięki coraz sprawniejszej logistyce. Owszem, rosnący błyskawicznie e-handel tworzy w USA całkiem sporo nowych miejsc pracy. Jednak nieporównanie więcej niszczy.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Piotr Arak: Jaki będzie kolejny kryzys gospodarczy?
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Opinie Ekonomiczne
Prof. Menkes: Wojna o chipy
Opinie Ekonomiczne
Aleksander Chłopecki: Jak ograniczyć szantaż korporacyjny
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Jak efektywnie inwestować w zbrojeniówkę
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Jarosław Dąbrowski: Banki rozwoju w erze innowacji
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama