Reklama

Inteligentne miasto

O idei miasta inteligentnego i zrównoważonego rozmawiali specjaliści z Polski i Holandii na krakowskim seminarium „Cities of The Future: Smart & Sustainable". Spotkanie dotyczyło projektowania miejskiej przestrzeni publicznej oraz prowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym.

Aktualizacja: 01.11.2016 20:57 Publikacja: 01.11.2016 20:30

Debata „Cities of The Future” przyciągnęła tłumy.

Debata „Cities of The Future” przyciągnęła tłumy.

Foto: materiały prasowe

– Połączymy wiedzę i doświadczenia obu krajów – zapowiedział ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce H.E. Ron van Dartel. – Dzięki temu powstaną nowe pomysły. Wzajemna inspiracja i współpraca są najważniejsze, żeby stworzyć miasta przyszłości, w których będzie się lepiej żyło – dodał. Przyznał też, że wyzwania stojące przed Krakowem, takie jak duża liczba turystów i zatłoczenie, są dobrze znane również w Holandii.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podkreślił, że temat konferencji jest istotny dla miasta. – Musimy planować, jak powinien wyglądać Kraków, nie nasz, nie naszych dzieci, ale naszych wnuków. Nie chcemy Krakowa rozbudowanego terytorialnie, ale utrzymanego w obecnych granicach. Trzeba postawić na jakość życia – powiedział. Prezydent zauważył, że trudnym zadaniem jest wypracowanie koniecznego kompromisu w sprawie rozwoju miasta. – Nie ma takiego pomysłu na inwestycję, który by nie wzbudził protestu. Społeczeństwo jest bardzo obywatelskie, protestuje przeciwko wszystkiemu – stwierdził.

Majchrowski dodał, że w Krakowie wprowadzono już założenia gospodarki o obiegu zamkniętym – chodzi o świeże powietrze, wodę i śmieci.

– Zasoby i potencjał miasta trzeba wykorzystywać, ale musimy je też odtwarzać. Inaczej nie będzie rozwoju – stwierdził prof. Jerzy Hausner z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Procesy linearne (definiowane krótko jako „nabyj–użyj–wyrzuć") wpływają na niszczenie np. środowiska. Ważne w gospodarce cyrkulacyjnej jest efektywne wykorzystywanie zasobów: najpierw poprzez ograniczenie ich eksploatacji, a później przez odzyskanie do ponownego użycia.

– Holandia jest liderem tego typu rozwiązań – dodała prof. Joanna Kulczycka (AGH). Do sukcesu przyczyniło się zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych i materiałów z recyklingu, inwestycje w badania i rozwój najnowszych technologii, ale również udział społeczeństwa.

Reklama
Reklama

– Trzeba się zastanowić, z czyjej wiedzy można skorzystać. Współpracujemy z uniwersytetami, rozmawiamy z mieszkańcami. Pytamy, jak rozumieją tzw. wysoką jakość życia w mieście. W mediach informujemy o założeniach gospodarki cyrkulacyjnej. Chcemy, żeby to był dyskutowany temat – mówi Martin Zegers, koordynator ds. gospodarki, o obiegu zamkniętym w mieście Utrecht. – Do 2050 roku każde miasto w Holandii wprowadzi te rozwiązania – dodaje.

Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta ds. inwestycji miejskich, podkreślił, że podjęto już działania. Funkcjonuje car sharing, a nowa flota autobusowa i tramwajowa jest bardziej przyjazna środowisku. Dodał, że nie mówi się o mieszkańcach Krakowa, ale o jego użytkownikach. Każdego roku Kraków odwiedza ponad 10 mln turystów, studiuje też 180 tys. osób.

Problemem Krakowa jest smog, głównie za sprawą domowych pieców opalanych węglem. Nadal w mieście jest ich ponad 11 tys. Mają one być zlikwidowane do 2019 roku.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama