Grupa Richemont (51,7 mld franków kapitalizacji) proponuje włoskiej Yoox-Net-a-Porter po 38 euro za akcję zwykłą, 2,8 mld euro łącznie, co oznacza premię prawie 26 proc. wobec kursu z piątku i wycenia ja na 5,3 mld euro.

Szwajcarski właściciel marek Cartier, Montblanc, IWC, Dunhill i Baume&Mercier ma 49 proc. udziałów w YNAP, ale tylko 25 proc. praw głosu. Prezes Johann Rupert wyjaśnił, że chce zwiększyć rolę tej spółki w e-handlu artykułami luksusowymi wchodzeniem na nowe rynki i rozszerzeniem oferty. - Jesteśmy b.zadowoleni z wyników dyrekcji spółki z Federico Marchettim i zamierzamy wspierać jej starania w zakresie strategii i jeszcze bardziej przyspieszyć wzrost firmy – powiedział

Według analityków, kupno zwiększy obecność Richemont w e-handlu, w którym transakcje dojdą do jednej czwartej sprzedaży w 2025 r. z obecnych 9 proc., a Szwajcarzy byli mniej aktywni od rywali, zwłaszcza w sprzedaży zegarków. Ponadto konkurencja w tym sektorze rośnie, zwłaszcza ze strony chińskich gigantów Alibaba i Tencent, którzy chcą wyjść w świat z własnego kraju. A Chińczycy są głównymi klientami na rynku luksusu.

- Szwajcarzy szukali partnerów do kupna udziałów w YNAP, ale inni nie byli zainteresowani - stwierdził Jon Cox z Kepler Cheuvreux. Jego zdaniem przejęcie pełnej kontroli nad włoską spółką ma strategiczny sens, bo handel online będzie rozwijać się.

Po zaakceptowaniu oferty Richemonta włoska spółka zostanie wycofana z giełdy w Mediolanie, a Marchetti powinien zostać na dotychczasowym stanowisku prezesa.