Najczęściej innowacje te polegały na wprowadzeniu nowego albo "znacząco ulepszonego produktu lub usługi" (37,8 proc. wskazań), bądź wykorzystaniu zupełnie nowej "lub znacząco udoskonalonej metody lub technologii produkcji czy dostawy" (32,7 proc. wskazań) - podkreślili autorzy badania.
Jak wynika z zaprezentowanych danych, w 37 proc. przypadków do wdrożenia innowacyjnych rozwiązań i technologii doszło z inspiracji pracowników firmy.
Do wprowadzenia innowacji produktowych najczęściej (77,9 proc. przypadków) "prowadziły prace podejmowane wewnątrz organizacji", chociaż - jak podkreślono w badaniu - w wielu przypadkach nie był to jedyny czynnik, dzięki któremu wprowadzono innowację. Znaczącą rolę w ich wdrażaniu (36,8 proc.) odgrywał zakup nowego oraz ulepszonego sprzętu lub oprogramowania.
Według respondentów technologiami dającymi największą przewagę konkurencyjną są automatyzacja i robotyzacja produkcji. "Najpowszechniej stosowanym obecnie rozwiązaniem wspierającym innowacyjność jest (...)automatyzacja z wykorzystaniem pojedynczych maszyn. Takie rozwiązanie wdrożono w 48,6 proc. firm, a kolejne 10,4 proc. przedsiębiorstw ma je w planach na najbliższy rok" - wynika z badania. Dla porównania, robotyzację całej linii produkcyjnej zastosowało 14,3 proc. firm, a 3,6 proc. przedsiębiorstw planuje jej wdrożenie w najbliższym czasie.
Jak podkreślili autorzy badania, barierami na jakie napotykają małe i średnie przedsiębiorstwa przy wprowadzaniu nowych technologii, wskazywanymi najczęściej przez właścicieli firm, są głównie "trudności formalne i urzędowe" (biurokracja - 40,6 proc. czy brak zachęt ze strony organów publicznych - 36,7 proc.). Na kolejnych miejscach wymieniano ograniczone możliwości finansowania (33,9 proc.), brak dostępu do wykwalifikowanych kadr (32,3 proc.) czy obawa przed ryzykiem braku zwrotu z inwestycji (31,9 proc.).