#RZECZoBIZNESIE: Jacek Marczyk: Agencje ratingowe powoli tracą wiarygodność

Agencje ratingowe z premedytacją używają metod, które są nieznane, nie podlegają żadnym standardom, i są tak skomplikowane, że pozwalają mieć margines do manewrowania, czyli są subiektywne – mówi Jacek Marczyk z Universal Ratings, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 28.04.2017 13:45 Publikacja: 28.04.2017 13:22

#RZECZoBIZNESIE: Jacek Marczyk: Agencje ratingowe powoli tracą wiarygodność

Foto: tv.rp.pl

Gość wyjaśnił, że Universal Ratings nie jest agencją ratingową, tylko dostarcza nowy system ratingowy, który funkcjonuje na kompletnie innych zasadach jeżeli chodzi o oceny stanu zdrowia ekonomii, rynku, czy spółki.

- Konwencjonalne agencje ratingowe powstały ponad 100 lat temu i używają bardzo starej metodologii. Można powiedzieć, że są anachronistyczne, nieprzystosowane do kontekstu, który mamy dzisiaj na świecie, który jest bardzo niestabilny, niestacjonarny i szybko się zmienia - tłumaczył Marczyk.

Zaznaczył, że agencje ratingowe mierzą prawdopodobieństwo bankructwa firmy. - W niestabilnym kontekście jest prawie niemożliwe ocenić to prawdopodobieństwo, szczególnie w 3-5 letnich prognozach. To tak jakby lekarz wydawał prognozę na 10 lat – mówił gość.

- Rating tradycjonalny jest bardzo powolny i polega na starych metodach – dodał.

Podkreślił, że rating Universal Ratings mierzy odporność na szoki. - Rynki finansowe dzisiaj są dominowane przez szoki, np. Brexit, sytuacja z Koreą Północną, wybory w USA, Dieselgate. Sytuacja geopolityczna ogólnie jest bardzo niestabilna. Żeby przygotować się na kolejne zaskoczenia warto zmierzyć jak dany biznes jest na szoki odporny – mówił.

- Nie mierzymy prawdopodobieństwa bankructwa, tylko odporność na uderzenia - wyjaśnił Marczyk.

Gość przypomniał, że na światowych giełdach jest obecnie ok. 45 tys. firm, które muszą mieć rating. - Ten rating jest bardzo drogi – przyznał. - Istnieje też ok. 200 mln prywatnych firm, które ratingu nie mają bo jest im nie potrzebny i jest bardzo drogi. Chodzi nam o zdemokratyzowanie ratingu, żeby on był dla wszystkich. Każdy ma prawo znać swój stan zdrowia – dodał.

Gość podkreślił, że chciałby, żeby w przyszłości rating Universal Ratings był obowiązującym standardem.

- U nas oceny nie dokonuje człowiek tylko oprogramowanie - podkreślił Marczyk.

Tłumaczył, że agencje ratingowe z premedytacją używają metod, które są nieznane, nie podlegają żadnym standardom, i są tak skomplikowane, że pozwalają mieć margines do manewrowania, czyli są subiektywne.

- Zamiast wydawać opinie trzeba opierać się o naukę – zaznaczył gość.

Dodał, ze obecnymi agencjami ratingowymi kierują ogromne fundusze, koncerny, grupy finansowe, które kierują de facto ratingiem.

- Mając dostępne na internecie oprogramowanie, które robi rating automatycznie bez udziału człowieka, chcemy warstwę subiektywności wyeliminować - zaznaczył Marczyk.

Podkreślił, że agencje ratingowe pełnią dzisiaj często funkcję polityczną. - Mogą nawet obalić rząd. To się stało we Włoszech w 2012 r. kiedy kraj otrzymał pod rząd kilka ratingów, które były coraz niższe. Agencje ratingowe bawiły się w politykę. Ostatnio też Włochom obniżono rating o jeden stopień i 95 proc. uzasadnienia tego ruchu było o naturze politycznej. To powinno być oparte przede wszystkim o dane makroekonomiczne. - mówił.

- Te agencje tracą powoli wiarygodność, mają problemy legalne, płacą kary. Powoli ten system opada. Dla nas jest to ogromna możliwość, żeby wprowadzić nowy system – dodał.

Jako ciekawostkę podał, że Universal Ratings zrobiła rating jednej z dwóch agencji ratingowych. - Okazało się, że był on dużo niższy od ratingu Włoch, który ona sama obniżyła – mówił.

Gość wyjaśnił, że Universal Ratings nie jest agencją ratingową, tylko dostarcza nowy system ratingowy, który funkcjonuje na kompletnie innych zasadach jeżeli chodzi o oceny stanu zdrowia ekonomii, rynku, czy spółki.

- Konwencjonalne agencje ratingowe powstały ponad 100 lat temu i używają bardzo starej metodologii. Można powiedzieć, że są anachronistyczne, nieprzystosowane do kontekstu, który mamy dzisiaj na świecie, który jest bardzo niestabilny, niestacjonarny i szybko się zmienia - tłumaczył Marczyk.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjedzie na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie