Wysoka jakość, ekologia i dobry smak – z tymi cechami najczęściej kojarzą się Polakom krajowe produkty spożywcze i polskie marki z tego rynku. Nic więc dziwnego, że przy zakupach żywności najczęściej kierujemy się patriotyzmem konsumenckim. W ubiegłorocznym sondażu firmy ARC Rynek i Opinia dla „Rzeczpospolitej" aż 70 proc. Polaków przyznało, że – kupując artykuły spożywcze – wybiera raczej krajowe wyroby, przy czym dla ponad 80 proc. badanych wyznacznikiem polskości jest miejsce produkcji i polskość samej marki. (Mniejsze znaczenie ma to, czy marka została przejęta przez zagraniczną firmę, czy jest w polskich rękach). Ponad połowa badanych docenia wysoką jakość krajowej żywności, a co trzecia osoba ufa rodzimym producentom.
Na podobne nastroje krajowych konsumentów wskazało w minionym roku badanie firmy Open Research. Sześciu na dziesięciu badanych stwierdziło, że polskie pochodzenie artykułów spożywczych zwiększa chęć zakupu. Takie podejście przekłada się zarówno na działania marketingowe firm (nawet międzynarodowe koncerny spożywcze podkreślają w reklamach polskość produktów wytwarzanych w polskich zakładach), jak również na wartość oraz dużą liczbę krajowych marek żywnościowych.
Siła i wartość
W rankingu najcenniejszych polskich marek „Rzeczpospolitej" właśnie sektor spożywczy ma co roku najliczniejszą reprezentację pod względem liczby marek oraz ich łącznej wartości. W najnowszym rankingu opublikowanym w tym roku (podsumowaliśmy w nim dane za 2017 r.) prawie 56 proc. z 286 uczestników listy stanowiły znaki towarowe firmujące produkty spożywcze w podziale na cztery kategorie (produkty żywnościowe, alkohole, napoje bezalkoholowe, słodycze i lody). Łącznie były warte 19,1 mld zł, co dało im największy, ponad 28-proc. udział w całkowitej wartości zestawienia.