Koordynator wesprze pacjenta u lekarza rodzinnego

Od 1 października 2021 roku poradnie Podstawowej Opieki Zdrowotnej powinny wyznaczyć koordynatora, który wesprze pacjentów w procesie leczenia. W pierwszym etapie koordynatorzy mają zadbać o profilaktykę, potem będą także zarządzać leczeniem pacjentów chorych przewlekle.

Publikacja: 06.10.2021 13:43

Koordynator wesprze pacjenta u lekarza rodzinnego

Foto: Adobe Stock

dgk

Zaproszenie do przychodni, wywiad na pierwszej wizycie, szczegółowe badania i szybka reakcja w przypadku wykrycia poważnej choroby u pacjenta - tak ma wyglądać model opieki  pod kontrolą koordynatora i lekarza POZ, który już sprawdził się w pilotażowym projekcie NFZ. Teraz to rozwiązanie stopniowo obejmie poradnie POZ w Polsce.

Koordynatorem nie musi być osoba nowo zatrudniona. Zadania koordynatora może wykonywać osoba już zatrudniona w poradni jako lekarz, pielęgniarka, czy rejestratorka. Dojdą jej jednak nowe zadania związane ze wspieraniem pacjentów POZ w procesie leczenia. W I etapie – od 1 października – koordynator ma skupić się na działaniach profilaktycznych.  Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie programów zarządzania chorobą, czyli opieki koordynowanej dla pacjentów chorych przewlekle. Od 1 stycznia 2022 roku sukcesywnie do programu będą włączane kolejne schorzenia i choroby: nadciśnienie, cukrzyca, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca, choroby tarczycy. Docelowo koordynator będzie dbał o lepszą komunikację na linii lekarz – pacjent, planował  monitorował przebieg diagnostyki oraz terapii, przypominał o nadchodzących wizytach, informował pacjenta szczegółowo o kolejnych etapach leczenia, nie tylko w ramach POZ, oraz wspomagał organizację leczenia u pacjentów z chorobami przewlekłymi.

Czytaj więcej

Teleporady u lekarza - ważne zmiany od 1 października

– Zmiany w POZ wprowadzamy bazując na wynikach pilotażowego projektu POZ PLUS, który objął ponad 350 tys. pacjentów z całej Polski. Właśnie na gruncie tego projektu testowaliśmy funkcję koordynatora. W zgodnej opinii pacjentów i lekarzy rola koordynatora została dobrze oceniona, dlatego taki model opieki będzie rozwijany i wprowadzany we wszystkich poradniach POZ – wskazuje Filip Nowak, p.o. prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Opieka koordynowana ma zaprocentować wzrostem zaufania do POZ oraz do personelu medycznego i niemedycznego poradni oraz usprawnić
przepływ informacji m.in. o stanie pacjenta i wynikach jego badań między lekarzem rodzinnym a lekarzami innych specjalności.

Ma też przynieść korzyści poradniom POZ: poprawić i usprawnić organizację pracy, wpłynąć na pozyskanie nowych pacjentów oraz lepsze  przygotowanie placówki do procesu akredytacji.

Koordynator POZ jest pierwszym krokiem do wzmocnienia opieki nad pacjentami podstawowej opieki zdrowotnej. W kolejnych etapach planowane jest  m.in. wprowadzenie wizyty kompleksowej dla pacjentów z chorobami przewlekłymi oraz rozszerzenie dostępu do badań diagnostycznych (laboratoryjnych i obrazowych), które będzie mógł zlecić lekarz POZ.

Zaproszenie do przychodni, wywiad na pierwszej wizycie, szczegółowe badania i szybka reakcja w przypadku wykrycia poważnej choroby u pacjenta - tak ma wyglądać model opieki  pod kontrolą koordynatora i lekarza POZ, który już sprawdził się w pilotażowym projekcie NFZ. Teraz to rozwiązanie stopniowo obejmie poradnie POZ w Polsce.

Koordynatorem nie musi być osoba nowo zatrudniona. Zadania koordynatora może wykonywać osoba już zatrudniona w poradni jako lekarz, pielęgniarka, czy rejestratorka. Dojdą jej jednak nowe zadania związane ze wspieraniem pacjentów POZ w procesie leczenia. W I etapie – od 1 października – koordynator ma skupić się na działaniach profilaktycznych.  Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie programów zarządzania chorobą, czyli opieki koordynowanej dla pacjentów chorych przewlekle. Od 1 stycznia 2022 roku sukcesywnie do programu będą włączane kolejne schorzenia i choroby: nadciśnienie, cukrzyca, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca, choroby tarczycy. Docelowo koordynator będzie dbał o lepszą komunikację na linii lekarz – pacjent, planował  monitorował przebieg diagnostyki oraz terapii, przypominał o nadchodzących wizytach, informował pacjenta szczegółowo o kolejnych etapach leczenia, nie tylko w ramach POZ, oraz wspomagał organizację leczenia u pacjentów z chorobami przewlekłymi.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"