[srodtytul]Magazyn Wileński[/srodtytul]
„Ceremonię uroczystego otwarcia atrapy celi organizatorzy starannie okryli płaszczem półtajemnicy. Imprezę zorganizowano w porze przedpołudniowej. Większości polskich ośrodków kulturalno-oświatowych na Litwie nie zaproszono, nie poinformowano” – pisze w Magazynie Wileńskim o otwarciu ekspozycji Cela Konrada Alwida Antonina Bajor. Zarzuca ona twórcom wystawy i zaproszonym na uroczystość gościom, że niesłusznie starają się udowodnić, że ekspozycja znajduje się w rzeczywistym miejscu uwięzienia Adama Mickiewicza. W niezwykle ciekawy sposób przedstawia spory wokół kwestii, gdzie naprawdę przebywał poeta, wyjaśnia, jak się te spory pojawiły i czemu oraz komu miały służyć. Pisze też otwarcie, że Cela Konrada powstała w obecnym miejscu, ponieważ tak zadecydował właściciel hotelu „Pas Bazilijonus”, po konsultacjach ze specjalistami, między innymi z Polski. „Atrapa... sztuczny twór. Chodzi się tu jak po dekoracji teatralnej. Ale... Mimo wszystko, mimo obiekcji natury uczuciowej, emocjonalnej (że tamtej historycznej Celi nie udało się utrzymać) – dobrze jednak się stało, że ta ekspozycja zaistniała. (...) Tylko nie trzeba nam (mówiąc językiem ludowym) wciskać ciemnoty do oczu, wmawiać, że właśnie tu, w miejscu, gdzie dawniej stał łącznik-korytarz, był więziony Mickiewicz... ” – możemy przeczytać w artykule „Maskarada przed Celą Konrada”.
[srodtytul]Cooltura. Polish Weekly Magazine[/srodtytul]
Nina Kowalewska – Motlik opowiada w Coolturze o sposobach promowania Polski i skuteczności kampanii reklamowej przeprowadzonej w amerykańskiej telewizji CNN. „Wyniki naszego badania po zakończeniu ubiegłorocznej kampanii pokazały, że widzowie byli zaskoczeni Polską, jaką zobaczyli na spotach. Mówili, że nie wiedzieli, że w Polsce są telewizory plazmowe, góry, jeziora i morze, że jest to kraj dynamicznie rozwijający się. Proszę mi uwierzyć, ludzie wykształceni, o wysokiej pozycji zawodowej i społecznej nie wiedzą o Polsce nic”. Specjalistka od marketingu radzi, aby nie szukać na siłę jakiejś „polskiej Nokii”, tylko promować to, co jest naturalne. Jako ogromny potencjał Polski widzi ekologię i agroturystykę. To jednak powinien być tylko dodatek – „Polska potrzebuje dzisiaj wizerunku przede wszystkim nowoczesnego i dynamicznie rozwijającego się kraju”. Warto też stawiać na różnorodność – „Im więcej skojarzeń produktowych świat będzie miał z Polską, tym lepiej. Różnorodność produktów jest nieistotna, ważne, żeby kojarzyły się one z Polską pozytywnie”.
[srodtytul]Polish News from Nowy Dzienik[/srodtytul]