W prasie

Aktualizacja: 30.06.2009 20:10 Publikacja: 30.06.2009 18:10

Red

[srodtytul]Magazyn Wileński[/srodtytul]

„Ceremonię uroczystego otwarcia atrapy celi organizatorzy starannie okryli płaszczem półtajemnicy. Imprezę zorganizowano w porze przedpołudniowej. Większości polskich ośrodków kulturalno-oświatowych na Litwie nie zaproszono, nie poinformowano” – pisze w Magazynie Wileńskim o otwarciu ekspozycji Cela Konrada Alwida Antonina Bajor. Zarzuca ona twórcom wystawy i zaproszonym na uroczystość gościom, że niesłusznie starają się udowodnić, że ekspozycja znajduje się w rzeczywistym miejscu uwięzienia Adama Mickiewicza. W niezwykle ciekawy sposób przedstawia spory wokół kwestii, gdzie naprawdę przebywał poeta, wyjaśnia, jak się te spory pojawiły i czemu oraz komu miały służyć. Pisze też otwarcie, że Cela Konrada powstała w obecnym miejscu, ponieważ tak zadecydował właściciel hotelu „Pas Bazilijonus”, po konsultacjach ze specjalistami, między innymi z Polski. „Atrapa... sztuczny twór. Chodzi się tu jak po dekoracji teatralnej. Ale... Mimo wszystko, mimo obiekcji natury uczuciowej, emocjonalnej (że tamtej historycznej Celi nie udało się utrzymać) – dobrze jednak się stało, że ta ekspozycja zaistniała. (...) Tylko nie trzeba nam (mówiąc językiem ludowym) wciskać ciemnoty do oczu, wmawiać, że właśnie tu, w miejscu, gdzie dawniej stał łącznik-korytarz, był więziony Mickiewicz... ” – możemy przeczytać w artykule „Maskarada przed Celą Konrada”.

[srodtytul]Cooltura. Polish Weekly Magazine[/srodtytul]

Nina Kowalewska – Motlik opowiada w Coolturze o sposobach promowania Polski i skuteczności kampanii reklamowej przeprowadzonej w amerykańskiej telewizji CNN. „Wyniki naszego badania po zakończeniu ubiegłorocznej kampanii pokazały, że widzowie byli zaskoczeni Polską, jaką zobaczyli na spotach. Mówili, że nie wiedzieli, że w Polsce są telewizory plazmowe, góry, jeziora i morze, że jest to kraj dynamicznie rozwijający się. Proszę mi uwierzyć, ludzie wykształceni, o wysokiej pozycji zawodowej i społecznej nie wiedzą o Polsce nic”. Specjalistka od marketingu radzi, aby nie szukać na siłę jakiejś „polskiej Nokii”, tylko promować to, co jest naturalne. Jako ogromny potencjał Polski widzi ekologię i agroturystykę. To jednak powinien być tylko dodatek – „Polska potrzebuje dzisiaj wizerunku przede wszystkim nowoczesnego i dynamicznie rozwijającego się kraju”. Warto też stawiać na różnorodność – „Im więcej skojarzeń produktowych świat będzie miał z Polską, tym lepiej. Różnorodność produktów jest nieistotna, ważne, żeby kojarzyły się one z Polską pozytywnie”.

[srodtytul]Polish News from Nowy Dzienik[/srodtytul]

„W dwugodzinnym filmie nie da się pokazać tak bogatego życiorysu. Właściwie należałoby zacząć od jego udziału w Legionach Piłsudskiego. Potem była wojna polsko-bolszewicka i służba w garnizonach na wschodzie Polski. Trzeba byłoby zatem zrobić osobny film o czasach poprzedzających aresztowanie przez NKWD w 1945 r., a druga część zaczynałaby się od powrotu z Syberii. Byłby to bardziej kompletny obraz, ale zabrakło środków. Nikt nie wykonałby tak wielkiego przedsięwzięcia” – tak o swoim filmie „Generał Nil” opowiadał Tomaszowi Nowakowi reżyser Ryszard Bugajski. Przedstawia generała Fieldorfa jako niezłomnego człowieka, który dostrzegł tragedię sytuacji Polski po II wojnie światowej. Nie unika porównań z innym wielkim patriotą tamtych czasów – rotmistrzem Pileckim, który był jednak zupełnie innym człowiekiem. Jako reżyser pracujący nad projektami dotyczącymi obu postaci potrafi dostrzec różnice pomiędzy nimi. „Nil” rozumiał, że w tamtych czasach walka zbrojna z ZSRR byłaby narodowym samobójstwem” – mówi reżyser, dodając, że „rotmistrz Pilecki opowiadał się za walką i gromadził broń, prowadził działalność wywiadowczą”. Bugajski mówi o swojej twórczości jako o pewnej całości. „Zrobiłem już tzw. trylogię ubecką: Przesłuchanie, Śmierć rotmistrza Pileckiego i Generała Nila. Łączącym elementem jest pokazanie człowieka prześladowanego przez UB w latach 50”.

[i]oprac. Tadeusz Joniewicz[/i]

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!