Kolejowy przewoźnik dla lotniska Okęcie

Publikacja: 08.01.2008 03:45

Kolejowy przewoźnik dla lotniska Okęcie

Foto: Rzeczpospolita

Dzisiaj zarząd miasta ma podjąć decyzję w sprawie wyboru operatora dla linii kolejowej między centrum Warszawy i lotniskiem na Okęciu. Decydenci biorą pod uwagę dwa scenariusze: ogłoszenie przetargu albo zlecenie tej usługi z wolnej ręki Szybkiej Kolei Miejskiej.

Polskie Linie Kolejowe obiecują, że do 2010 roku ma się zakończyć remont 8,6 km torów między Dworcem Zachodnim i stacją Służewiec oraz budowa od tej ostatniej 1,6-km odcinka do gotowej od roku stacji pod lotniskiem.

Z kim miasto podpisze 15-letnią umowę przewozową na obsługę tej trasy? Tak naprawdę musi podjąć decyzję w sprawie przyszłości swojego przewoźnika: SKM. Kolejka ma zaledwie osiem pociągów, a przygotowania do jej skierowania na nowe trasy zostały częściowo wyhamowane (wbrew obietnicom wyborczym).

– Powierzenie obsługi lotniska SKM byłoby bodźcem do rozwoju miejskiej kolejki – przyznaje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. – Z drugiej strony w przetargu kolejowi konkurenci mogliby zaproponować atrakcyjniejsze warunki.

Według niego miasto ma dużo czasu na wybór przewoźnika.

Innego zdania jest prezes SKM Leszek Walczak, który lobbuje za swoją spółką. Od tego zlecenia uzależnia zakup nowych pociągów.

– Przetarg to tylko strata czasu – mówi Walczak. – Do obsługi linii na lotnisko potrzeba 13 pociągów. A od ich zamówienia do dostarczenia minie co najmniej 1,5 roku.

Prezes Kolei Mazowieckich Halina Sekita zapowiada, że jej spółka także chce wozić pasażerów do lotniska. W jaki sposób, skoro już dziś odmawia rozszerzenia wspólnego biletu z powodu zbyt małej liczby pociągów?– Tylko w 2008 roku dotrze kilkanaście zamówionych przez nas składów. Dostawy są zaplanowane także na kolejne lata – twierdzi Sekita.

Według informacji „Rz” do prestiżowego przetargu stanęłyby też: Przewozy Regionalne, InterCity oraz przewoźnicy prywatni, np. Arriva, PCC Rail czy Veolia.

Pod lotniskowym parkingiem przy Terminalu 1 mamy w tej chwili gotową stację kolejową bez torów. Za dwa lata grozi nam część druga farsy: tory bez przewoźnika.

Pociągi mają jeździć co 15 minut z lotniska do Dworca Zachodniego. Po drodze powstaną nowe przystanki: pod Al. Jerozolimskimi i ul. Żwirki i Wigury. Z Zachodniego pociągi dojadą na dworce Centralny i Wschodni, gdzie się rozdzielą: połowa pojedzie do Legionowa (a docelowo do nowego lotniska w Modlinie), a połowa do Otwocka.

Dzisiaj zarząd miasta ma podjąć decyzję w sprawie wyboru operatora dla linii kolejowej między centrum Warszawy i lotniskiem na Okęciu. Decydenci biorą pod uwagę dwa scenariusze: ogłoszenie przetargu albo zlecenie tej usługi z wolnej ręki Szybkiej Kolei Miejskiej.

Polskie Linie Kolejowe obiecują, że do 2010 roku ma się zakończyć remont 8,6 km torów między Dworcem Zachodnim i stacją Służewiec oraz budowa od tej ostatniej 1,6-km odcinka do gotowej od roku stacji pod lotniskiem.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!