Jest więcej guziczków

Robert Kubica o tym dlaczego chciałby jak najczęściej używać KERS i w czym pomoże zmiana ustawień przedniego skrzydła przeprowadzana z kokpitu bolidu

Aktualizacja: 01.03.2009 21:56 Publikacja: 01.03.2009 21:44

Robert Kubica w nowym bolidzie BMW Sauber F1.09

Robert Kubica w nowym bolidzie BMW Sauber F1.09

Foto: AP

[b]Nad czym pracowaliście w niedzielę?

Robert Kubica:[/b] Sprawdzaliśmy ogumienie przygotowywane przez Bridegestone’a na sezon 2010. Przednie opony mają być mniejsze niż obecnie, ale co do detali konstrukcyjnych to nawet nie znam szczegółów. Ten dzień miał bardziej polegać na sprawdzeniu tych opon, niż na testach pod kątem sezonu 2009. Z tego co wiem, podobny plan miał dzisiaj McLaren, a reszta jeździła na tegorocznych oponach.

[b]Czy nie szkoda jednego dnia jazd na takie przygotowania, przy tegorocznych ograniczeniach testów? [/b]

W naszym przypadku ten dzień nie liczył się do limitu. Oczywiście jak zawsze testy są bardzo ważne i trzeba przed pierwszym wyścigiem jak najlepiej dogadać się z samochodem, zrozumieć pracę opon i dostosować się do nowych przepisów – aerodynamika, KERS (system odzyskiwania energii kinetycznej - przyp. red), gładkie ogumienie. W tym roku jest to jeszcze ważniejsze, bo po pierwsze jest bardzo dużo zmian technicznych, a po drugie w czasie sezonu testów praktycznie nie będzie.

[b]Czy w związku z tym układ sił podczas pierwszego wyścigu będzie się powtarzał przez cały sezon?[/b]

Może tak, może nie. Trudno ocenić. Myślę, że jeśli ktoś będzie miał poważne problemy z samochodem, to ich rozwiązanie zajmie po prostu więcej czasu. Dużo więcej zależeć będzie od pracy inżynierów i projektantów w fabryce.

[b]Rano spędził pan dużo czasu w garażu. Co się działo? [/b]

Mieliśmy problemy z silnikiem, mechanicy musieli wymienić jednostkę napędową.

[b]Czy po wprowadzeniu KERS i możliwości zmiany ustawień przedniego skrzydła w czasie jazdy kierowca ma dużo więcej pracy w kokpicie?[/b]

Jest więcej guziczków na kierownicy, ale po paru testach kierowca się przyzwyczaja. Nie jest to coś, co trzeba trenować codziennie w domu.

[b]Często będziecie używać nowych przycisków? [/b]

Jeśli chodzi o KERS, to mam nadzieję że tak. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, to KERS używa się na każdym okrążeniu. Jeśli chodzi o zmianę ustawień przedniego skrzydła, to – przynajmniej w przypadku naszego samochodu – nie jest to zbyt pożyteczne narzędzie. Może to jednak pomagać w korekcie balansu w czasie wyścigu, na przykład przy zmianie rodzaju opon, kiedy pojawia się granulkowanie na powierzchni gumy.

[b]Nad czym pracowaliście w niedzielę?

Robert Kubica:[/b] Sprawdzaliśmy ogumienie przygotowywane przez Bridegestone’a na sezon 2010. Przednie opony mają być mniejsze niż obecnie, ale co do detali konstrukcyjnych to nawet nie znam szczegółów. Ten dzień miał bardziej polegać na sprawdzeniu tych opon, niż na testach pod kątem sezonu 2009. Z tego co wiem, podobny plan miał dzisiaj McLaren, a reszta jeździła na tegorocznych oponach.

Pozostało 83% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!