"Trzecia randka na Chmielnej" w walce z HIV

Ruszyła kampania społeczna „Trzecia randka na Chmielnej” mająca na celu promowanie badań w kierunku HIV.

Publikacja: 08.02.2016 15:53

"Trzecia randka na Chmielnej" w walce z HIV

Foto: Flickr/Presidencia de la República Mexicana

Kampania zainicjowana została przez grupę stażystek Społecznego Komitetu ds. AIDS. Głównym celem przedsięwzięcia jest przekonanie społeczeństwa do zmiany myślenia na temat testów w tym kierunku oraz zachęcenie, aby tego rodzaju badania wykonywane były przed kontaktem seksualnym z nowym partnerem. Jak informują twórcy kampanii, grupa docelowa, do której ma dotrzeć przekaz to ludzie w wieku od 20 do 30 lat, wśród której najczęściej odnotowuje się największą liczbę zakażeń HIV.

Inicjatorzy kampanii chcą zmienić obecne postrzeganie wykonywania badań na HIV. Spot, który jest elementem kampanii ma charakter edukacyjno-informacyjny dzięki czemu ludzie zaczną badać się nie tylko przed rozpoczęciem kontaktu seksualnego z partnerem, ale także zostaną zachęceni do dbania o swoje zdrowie.

- Obecnie wykonanie testu postrzegane jest jako problem, który nie dotyczy Polaków, a testowanie w kierunku HIV ma wydźwięk pejoratywny i stereotypowy - mówi jedna z realizatorek kampanii Joanna Światła. Dodaje także, że czas akcji celowo przewidziany został na okres walentynkowy, ze względu na to, że jest to czas podczas, którego „szczególnie łatwo poddać się emocjom, czy też magicznej atmosferze, zapominając o zachowaniu bezpieczeństwa”. - Poprzez nasze działania chcemy pokazać, że może to być dobra okazja do rozmowy, refleksji oraz troski o siebie i swoich bliskich - podkreśla.

Według organizatorów wydarzenia, nazwanie klipu „Trzecia randka na Chmielnej” ma za zadanie poprzez żartobliwy sposób zasugerować, że podczas trzeciego spotkania może dojść do zbliżenia. Realizatorzy kampanii sugerują w klipie, że takie spotkanie nie musi odbyć się w barze, czy kawiarni, ale w Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym przy ulicy Chmielnej w Warszawie, gdzie bezpłatnie i anonimowo wykonać można test w kierunku HIV.

Jak mówi Olga Urbanowicz, jedna z koordynatorek przedsięwzięcia, kampania ma na celu zmienić przede wszystkim podejście młodych osób do HIV. - Osoba z HIV nie różni się od ludzi chorujących na inne choroby przewlekłe. Osoby w grupie 20-30 lat częściej zmieniają partnerów seksualnych, a także zdarza im się uprawiać seks bez prezerwatywy - mówi i podkreśla, że przy obecnym rozwoju medycyny z HIV da się żyć długo i normalnie, o ile wie się o tym, że jest się zakażonym.

Zdaniem Olgi Urbanowicz, niechęć do przeprowadzania badań w kierunku HIV wynika głównie „z tabu i tego, że najczęstszym sposobem zakażenia jest droga kontaktów seksualnych”, a seks w dalszym ciągu jest pewnego rodzaju tabu, o którym wciąż się mało rozmawia. - Chcemy to zmienić, ponieważ uważamy, że o seksie trzeba i warto rozmawiać - podsumowuje.

Kampania „Trzecia randka na Chmielnej” zaadresowana jest przede wszystkim do ludzi mieszkających w Warszawie oraz jej okolicach. Organizatorzy podkreślają jednak, że to na czym najbardziej im zależy to zaangażowanie w akcję jak największej liczby osób.

Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, w latach poprzednich dochodziło do znacznie mniejszej liczby zakażeń HIV. W latach 2010-2014 odnotowano najwięcej nowych zakażeń HIV w województwie mazowieckim, co stanowiło aż 4,9% zakażeń w całej Polsce. Specjaliści informują, że najprawdopodobniej, zakażeń można byłoby uniknąć´, stosując odpowiednią profilaktykę.

 

Więcej informacji na Facebooku "Trzecia randka na Chmielnej"

Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!