Reklama

Turcja szansą na wzrost eksportu

Według założeń tureckiego rządu do 2023 r. kraj ma awansować do grona 10 największych gospodarek świata.

Publikacja: 04.01.2016 20:00

Turcja to młode społeczeństwo ze średnią wieku 29 lat i chłonny rynek otwarty na towary z zagranicy,

Turcja to młode społeczeństwo ze średnią wieku 29 lat i chłonny rynek otwarty na towary z zagranicy, który daje szanse na wzrost polskiego eksportu

Foto: 123RF

Stabilna gospodarka, niskie podatki, rozbudowana infrastruktura i rozwinięty system zachęt inwestycyjnych – to atuty tureckiej gospodarki, mającej w najbliższych latach przyciągać coraz więcej polskich firm. Do tego młode społeczeństwo ze średnią wieku 29 lat i chłonny rynek otwarty na towary z zagranicy, który daje szanse na wzrost polskiego eksportu. Z prognoz firmy analitycznej Oxford Economics wynika, że polski eksport do Turcji może rosnąć w tempie 10–13 proc. rocznie. Byłby to więc jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się kierunków eksportowych.

– Turcja staje się dla nas coraz ważniejsza. Wśród pierwszej dwudziestki odbiorców eksport do Turcji rośnie najszybciej – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w Banku Zachodnim WBK.

W pierwszych trzech kwartałach 2015 r. obroty handlowe Polski i Turcji sięgnęły 4,1 mld euro, podczas gdy rok wcześniej były o 900 mln euro niższe. Jak podaje Wydział Promocji Handlu i Inwestycji polskiej ambasady w Ankarze, polski eksport wzrósł w tym czasie o 30 proc., a dodatnie saldo obrotów zwiększyło się ze 167 do prawie 230 mln euro. Z kolei według GUS w okresie styczeń–październik 2015 r. polski eksport do Turcji wart był prawie 2,4 mld euro, podczas gdy rok wcześniej nieco ponad 1,9 mld euro.

Więcej żywności

W strukturze polskiego eksportu do Turcji kluczową rolę odgrywają wyroby przemysłu maszynowego, samochody i części do ich produkcji, wyroby elektromaszynowe, miedź, kosmetyki, tworzywa sztuczne, wyroby z kauczuku oraz papier. Coraz większego znaczenia nabiera także żywność. Według Grzegorza Rykaczewskiego, analityka sektora agro Banku Zachodniego WBK, wzrósł eksport do Turcji nieprzetworzonego mięsa wołowego. – To rynek, na który eksportują głównie firmy ze starej UE, z którymi możemy konkurować ceną – twierdzi Rykaczewski.

Dla polskich firm ważne są korzystne opinie na temat tureckiej gospodarki. W grudniu agencja Moody's podała, że ocena kredytowa Turcji odzwierciedla dużą stabilność gospodarczą kraju i dobre dane w zakresie polityki fiskalnej. Ta ocena jest tym ważniejsza, że dotyczyła ostatniego niestabilnego politycznie roku wyborczego. Także wzrost gospodarczy Turcji pozostawał stosunkowo odporny na wstrząsy w ciągu ostatnich dwóch lat, co odzwierciedla mocne strony tureckiej gospodarki. Ponadto w grudniu pokazały się korzystne dane o tureckim PKB w trzecim kwartale 2015 r.: wzrost wyniósł 4 proc. i był wyższy od oczekiwań analityków, którzy oceniali go na 2,7 proc. Trzeci kwartał okazał się dla gospodarki także nieco lepszy od drugiego kwartału, w którym PKB rosło o 3,8 proc. Zgodnie z założeniami przyjętymi przez turecki rząd do 2023 r. kraj ten chce awansować do pierwszej dziesiątki największych gospodarek na świecie.

Reklama
Reklama

Problemem Turcji może się jednak okazać napięta relacja z Rosją i nałożone na Ankarę rosyjskie sankcje gospodarcze. W ocenie Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) mogą one obniżyć wzrost PKB Turcji w 2016 r. od 0,3 do 0,7 punktu procentowego. Z kolei prezes Tureckiego Banku Centralnego stwierdził, że rosyjskie embargo na tureckie owoce i warzywa może łagodzić inflację przez wzrost podaży tych artykułów na rynku tureckim i obniżkę cen.

Brama do Azji

Tymczasem Turcja jest dla polskich eksporterów strategicznym kierunkiem ze względu na bliskość rynków azjatyckich. – Dla polskich firm obecność w Turcji może być wstępem do dalszej ekspansji – uważa Dylak.

W tym roku ważna będzie obecność polskich firm na targach w Turcji. Na dziesięciu imprezach polskie stoisko będzie organizował WPHI w Ankarze. W styczniu i lutym polskie produkty spożywcze pojawią się na targach żywnościowych w Mersinie i Izmirze, w marcu polskie firmy pojadą na targi artykułów dla domu oraz kosmetyków w Koaceli. W kwietniu, październiku i listopadzie polskie stoisko pojawi się na targach budowlanych w Bursie, Koaceli oraz Antalii, natomiast w maju – na targach wyrobów z plastiku i opakowań w Izmirze. W październiku w Izmirze będzie można prezentować ofertę dla branży ochrony środowiska i energii odnawialnej, z kolei w listopadzie polscy przedsiębiorcy wezmą udział w kongresie i targach energetycznych w Ankarze.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama