Rozszerzają one wiedzę o zagranicznych rynkach i ułatwiają bezpieczne rozpoczęcie działalności poza swoim krajem. Okazują się szczególnie pomocne, gdy udostępniają je banki o charakterze globalnym, mogące praktycznie w dowolnym regionie świata realizować wsparcie za pośrednictwem swoich oddziałów lub współpracujących z nimi partnerów.

Tego rodzaju usługę udostępnił przedsiębiorcom Bank Zachodni WBK. Jego klienci zyskali dostęp do Santander Trade Network – międzynarodowej platformy umożliwiającej znalezienie w wybranych krajach sprawdzonych partnerów biznesowych oraz korzystanie z ich usług na preferencyjnych warunkach. – Będzie ona jedną z naszych kluczowych usług pozafinansowych dla firm z ambicjami międzynarodowymi i dodatkowo wzmocni pozycję banku na rynku – zapowiada Michael McCarthy, członek zarządu BZ WBK zarządzający Pionem Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej.

Santander Trade Network działa na razie w pięciu krajach: Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Chile i Meksyku. Jednak na początku przyszłego roku Grupa Santander zamierza wprowadzić ją na wszystkie rynki, na których jest obecna. W rezultacie polscy przedsiębiorcy zyskają dostęp do partnerów sprawdzonych i wyselekcjonowanych przez ekspertów Santandera. Według Wojciecha Łopatkiewicza z International Desk BZ WBK, platforma zdejmie z firmy planującej zagraniczną ekspansję problem weryfikacji i żmudnej selekcji ofert różnych firm na danym rynku. - Eksporterzy i importerzy z Polski otrzymują dostęp do profesjonalnych usług firm z potwierdzonym przez nas doświadczeniem i stabilną sytuacją finansową – twierdzi Łopatkiewicz. W każdym z krajów włączonych do Santander Trade Network potencjalni partnerzy poddani zostali dokładnej weryfikacji. Szczególne znaczenie miało doświadczenie w oferowanych usługach, ich jakość oraz stabilność sytuacji finansowej. Wszystkie te elementy są na bieżąco monitorowane przez ekspertów Santandera.

Santander Trade Network obejmuje obecnie cztery obszary wsparcia. To marketing i komunikacja (badania rynkowe, strategia komunikacji, optymalizacja wyszukiwarek internetowych, plan działań marketingowych), networking (organizacja spotkań handlowych, prezentacja produktów i usług, udział w targach międzynarodowych), centra biznesowe (wirtualne biuro, wynajem powierzchni biurowych) i inne usługi, jak wsparcie prawno-podatkowe oraz rekrutacja. Poszukiwanie partnera biznesowego za pośrednictwem platformy może trwać nie dłużej niż tydzień. Firma loguje się do Santander Trade Network poprzez system bankowości elektronicznej dla firm iBiznes24, następnie wybiera kraj i poszukiwaną usługę oraz wypełnia formularz pozwalający dostawcy na przygotowanie oferty. Bank nie pobiera za to opłat ani prowizji. Za to firmy mogą liczyć na preferencyjne warunki cenowe u zagranicznych usługodawców. - Korzystając z naszej sieci przedsiębiorca może otrzymać od zagranicznego partnera zniżkę nawet od 10 do 40 proc. w stosunku do cen rynkowych – podkreśla Łopatkiewicz.