Jednym z najbardziej znanych eksporterów branży jest Solaris, znany przede wszystkim z autobusów. W ub. roku do zagranicznych odbiorców trafiło łącznie 946 Solarisów, co daje trzy czwarte udziału eksportu w ogólnej strukturze sprzedaży. Specjalnością eksportową Solarisa stają się autobusy elektryczne. Elektryczny Solaris Urbino zdobył tytuł „Bus of the Year 2017", przyznany przez ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych.
Konkurs organizowany jest co dwa lata od 1989 roku, tegoroczna edycja odbyła się w Brukseli. Nowy Solaris Urbino 12 electric, który podlegał ocenie członków jury z 20 państw, pokonał czterech konkurentów: producentów marek Ebusco, Irizar, Van Hool, oraz Mercedes. Autobus został wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. Mogą one być ładowane z wykorzystaniem pantografu, np. podczas postoju na przystankach, lub poprzez złącze plug-in z ładowarki na terenie zajezdni. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino, jest w praktyce nieograniczony.
Elektryczne autobusy Solarisa wożą pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Dusseldorfie), oraz Szwecji (Vasteras). Ale eksporterowi z Bolechowa pod Poznaniem rośnie konkurencja. Za produkcję elektrycznych autobusów zabrał się także Ursus. Kojarzony do tej pory z traktorami, już w ub. roku uzyskał europejską homologację na autobus Ursus Elektrovolt opracowany wspólnie z Politechniką Lubelską. Firma postanowiła wystawiać go w przetargach nie tylko w Polsce, ale także w Wielkiej Brytanii, Izraelu, Szwecji czy Meksyku. Elektryczne autobusy powstają także we Wrocławiu w zakładach należących do Volvo. Obsługują m.in. otwartą w 2015 roku prestiżową trasę 55 w Goeteborgu – pierwszą obsługiwaną przez elektryczne autobusy, testującą rozwiązania transportu publicznego przyszłości. W tym roku zaczną wozić pasażerów w Namur w południowej Belgii.
W przyszłości fabryki autobusów w Polsce mogą osiągnąć na europejskim rynku jeszcze silniejszą pozycję. Projekt unijnej dyrektywy dotyczący infrastruktury dla paliw alternatywnych zakłada wzrost znaczenia pojazdów zasilanych energią elektryczną, tymczasem Polska należy do liderów w produkcji autobusów hybrydowych i pionierów w produkcji autobusów elektrycznych. Jak zakłada globalna firma analityczna Frost & Sullivan, w niedługim czasie hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych w autobusowej komunikacji miejskiej stanie się powszechnie obowiązującym trendem.
Za granicę sprzedajemy także tramwaje. Solaris pierwszy taki kontrakt realizował już w 2014 roku – obejmował dostawę 5 niskopodłogowych tramwajów Solaris Tramino dla firmy Jenaer Nahverkehr w niemieckiej Jenie. Kolejna umowa zakładała dostawy 18 tramwajów w latach 2014-2015 dla Brunszwiku. Eksporterem tramwajów jest także bydgoska Pesa, jeden z największych polskich producentów pojazdów szynowych, która duży kontrakt (choć z problemami ze strony rosyjskiej) realizowała z Moskwą. Pojazdy szynowe sprzedają za granicę także Stadler i Newag.