Kto decyduje o sygnalizacji i znakach drogowych

Projekt organizacji ruchu drogowego zatwierdza organ nim zarządzający. W zależności od kategorii drogi będzie to np. marszałek województwa lub starosta.

Publikacja: 21.04.2015 06:15

Kto decyduje o sygnalizacji i znakach drogowych

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Za zarządzanie ruchem na drogach krajowych odpowiada Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, a na drogach wojewódzkich - marszałek województwa. Starosta odpowiada natomiast za zarządzanie na drogach powiatowych i gminnych, a prezydent miasta zarządza ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych). Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może powierzyć zadania związane z ruchem na drogach krajowych marszałkowi województwa. Za ruch na drogach wewnętrznych odpowiada zarządzający nimi.

Co w projekcie

Ruch na drodze odbywa się na podstawie dokumentu – organizacja ruchu – który zatwierdza organ nim zarządzający (czyli albo Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, albo marszałek województwa, albo starosta lub prezydent miasta).

Projekt organizacji ruchu mogą przedstawić do zatwierdzenia: zarząd drogi, sam organ zarządzający ruchem, a także inwestor lub jednostka realizująca przedsięwzięcia związane np. z ruchem kolejowym, robotami drogowymi lub przebiegiem szklaków turystycznych.

Zarządcami dróg, czyli organami odpowiadającymi za planowanie, budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg, są:

- Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad – dla dróg krajowych,

- zarząd województwa – dla dróg wojewódzkich,

- zarząd powiatu – dla dróg powiatowych,

- wójt (burmistrz, prezydent miasta) – dla dróg gminnych.

Organy sprawujące nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach mogą nakazać zmianę jego organizacji ze względu na ważny interes społeczny lub konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego.

Nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach krajowych sprawuje minister infrastruktury i rozwoju. Z kolei wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, a także nad drogami publicznymi, które są położone w miastach na prawach powiatu i w mieście stołecznym Warszawie oraz nad drogami wewnętrznymi położonymi w określonych strefach ruchu lub strefach zamieszkania.

Kto zatwierdza

Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie jej projektu, organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi. Organizację ruchu na skrzyżowaniu zatwierdza organ zarządzający ruchem właściwy dla drogi wyższej kategorii. Czyli jeśli droga wojewódzka krzyżuje się z powiatową, to organizację ruchu będzie zatwierdzał marszałek województwa.

Z kolei w przypadku gdy trzeba zamknąć drogę lub wprowadzić ograniczenia ruchu powodujące objazdy drogami różnej kategorii, taką czasową organizację ruchu zatwierdza zarządzający dla drogi, na której wprowadzono ograniczenia.

Projekt organizacji ruchu przedstawia się do zatwierdzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach. Powinny być dołączone do niego opinie:

- komendanta wojewódzkiego policji – w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką;

- komendanta powiatowego policji – w przypadku projektu obejmującego drogę powiatową;

- komendanta miejskiego policji – w przypadku projektu obejmującego drogę położoną w mieście na prawach powiatu lub w mieście stołecznym Warszawie, z wyjątkiem autostrady i drogi ekspresowej;

- zarządu drogi, jeżeli on sam nie jest jednostką, która składa projekt organizacji ruchu;

- właściwego organu zarządzającego ruchem na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem.

Opinia policji nie jest wymagana dla projektu organizacji ruchu obejmującego wyłącznie drogi gminne oraz przy projekcie uproszczonym, opracowywanym przy okazji prowadzenia robót związanych z utrzymaniem drogi, niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu aut i które wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania określonych prac.

Po rozpatrzeniu złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający może go zatwierdzić lub odrzucić. Projekt zostanie odrzucony, jeśli zostanie stwierdzone, że planowana organizacja ruchu zagraża bezpieczeństwu albo projekt jest niezgody z przepisami. Inne przyczyny to niezgodność projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub potrzebami społeczności lokalnej albo nieefektywność organizacji ruchu. Jeśli taki projekt zostanie zatwierdzony, to organ, który go akceptuje, określa termin, w którym powinna zostać wprowadzona organizacja ruchu.

Zadania zarządzającego

Organizację ruchu, w szczególności zadania techniczne polegające na umieszczaniu i utrzymaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, realizuje (poza pewnymi wyjątkami) na własny koszt zarząd drogi. O wprowadzeniu organizacji ruchu muszą być zawiadomione z siedmiodniowym wyprzedzeniem: organ zarządzający ruchem, zarząd drogi oraz właściwy komendant policji. Brak zawiadomienia w odpowiednim terminie wiąże się z utratą ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.

Organ zarządzający ruchem powinien przeprowadzać co najmniej raz na sześć miesięcy kontrolę prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach jemu podległych.

Podstawa prawna: art. 10 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (DzU z 2012 r., poz. 1137 ze zm.)

Podstawa prawna: art. 19 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedon. DzU. z 2015 r., poz. 460)

Podstawa prawna: rozporządzenie ministra infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (DzU z 2003 r. nr 177, poz. 1729)

Przygotowanie dokumentu

Krok 1.

Plan orientacyjny

Dokument powinien się składać m.in. z planu orientacyjnego w skali od 1:10.000 do 1:25.000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy, oraz programu sygnalizacji i obliczenia przepustowości drogi.

Krok 2.

Konieczne opinie

Zanim organizacja ruchu na danej drodze zostanie zaakceptowana, trzeba przygotować odpowiednie opinie. W zależności od rodzaju drogi potrzebne jest stanowisko komendanta wojewódzkiego, powiatowego lub miejskiego policji, zarządu drogi (jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt organizacji ruchu) lub właściwego organu zarządzającego ruchem na drogach krzyżujących się lub po których prowadzi objazd w przypadku ograniczeń w ruchu.

Krok 3.

Dodatkowe dokumenty

Zarządzający ruchem może w uzasadnionych przypadkach żądać dołączenia do projektu organizacji ruchu: profilu podłużnego lub przekroju poprzecznego drogi, danych o istniejącym lub prognozowanym natężeniu ruchu lub złożenia dodatkowych egzemplarzy projektu.

Krok 4.

Powołanie komisji

W celu szczegółowego rozpatrzenia opinii lub wątpliwości związanych z projektem organizacji ruchu organ zarządzający może:

- powołać komisję, w której skład wchodzą m.in. przedstawiciele policji oraz zarządu drogi;

- zasięgnąć opinii rzeczoznawcy, audytora lub biegłego w zakresie wpływu planowanej organizacji ruchu na bezpieczeństwo lub na środowisko (w zakresie hałasu i zanieczyszczenia powietrza).

Krok 5.

Zatwierdzenie lub odrzucenie

Po rozpatrzeniu złożonego projektu organizacji ruchu organ zarządzający ruchem może:

- zatwierdzić organizację ruchu w całości lub tylko w części;

- odesłać projekt w celu wprowadzenia poprawek,

- odrzucić projekt.

Krok 6.

Termin wprowadzenia

Organ zarządzający ruchem określa termin, w którym powinna zostać wprowadzona zatwierdzona organizacja ruchu. Jeden egzemplarz projektu organizacji ruchu musi być przesłany temu, kto przedstawia taki dokument do zatwierdzenia.

Nagłe sytuacje

Tymczasowe ograniczenia lub zakazy ruchu mogą wprowadzić:

- policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe – w przypadku zdarzeń, które mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, życiu lub zdrowiu osób lub mogą spowodować wystąpienia szkód materialnych w znacznym rozmiarze,

- zarząd drogi lub właściwe służby – w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, co może zagrozić bezpieczeństwu ruchu drogowego lub spowodować szkody materialne.

Za zarządzanie ruchem na drogach krajowych odpowiada Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, a na drogach wojewódzkich - marszałek województwa. Starosta odpowiada natomiast za zarządzanie na drogach powiatowych i gminnych, a prezydent miasta zarządza ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych). Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może powierzyć zadania związane z ruchem na drogach krajowych marszałkowi województwa. Za ruch na drogach wewnętrznych odpowiada zarządzający nimi.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?