Rynek usług turystycznych jest beneficjentem popandemicznego odbicia związanego ze znoszeniem restrykcji covidowych, a z drugiej strony inflacja bije w budżety gospodarstw domowych i negatywnie wpływa na skłonność do wakacyjnych wydatków.

rp.pl

Rzut oka na Europę

Napływające dane potwierdzają, że ceny w sektorze turystycznym idą mocno w górę. Co więcej, dynamika cen usług hoteli i gastronomii w Polsce jest jedną z najwyższych w Unii Europejskiej – szacuje Polski Instytut Ekonomiczny, bazując na danych Eurostatu.

W Polsce za wyjazd wakacyjny zapłacimy dzisiaj o 16 proc. więcej niż rok temu. Wyprzedza nas Bułgaria, gdzie inflacja cen hoteli i gastronomii przekracza 15 proc., ale dla polskiego turysty wzrost kosztów będzie wyższy z uwagi na osłabienie złotego do euro. Zwyżki cen rzędu kilkunastu procent widać też w Portugalii i Chorwacji.

Czytaj więcej

Gdzie i kiedy wymienić złotówki na inną walutę, żeby nie żałować

Średnio w strefie euro dynamika wzrostu cen usług turystycznych utrzymuje się w przedziale 5–10 procent. Stosunkowo niska jest na Malcie, nieco poniżej 5 procent.

Eksperci zwracają uwagę na ciekawą sytuację związaną z rynkiem tureckim. Wprawdzie inflacja w tym kraju przekracza 70 procent, ale wzrost cen w niewielkim stopniu będzie odczuwalna przez zagranicznych turystów z uwagi na gwałtowne osłabienie kursu tej waluty. Turecka lira jest obecnie o 39 procent tańsza niż pod koniec czerwca zeszłego roku.

Ulubione kierunki

Z raportu Polskiej Izby Turystyki wynika, że to właśnie Turcja była kierunkiem najczęściej wybieranym podczas wakacji 2021 r. przez klientów polskich biur podróży. Na kolejnych miejscach znalazły się: Grecja, Bułgaria, Egipt i Hiszpania. W poprzednich latach pałeczkę lidera dzierżyła Grecja, a Turcja  plasowała się tuż za nią.

W 2021 r. pierwszą dziesiątkę zestawienia zamykała Chorwacja z zaledwie 2,1 proc., ale warto odnotować, że dane uwzględniają sprzedaż wycieczek (raport powstał we współpracy z portalami agregującymi oferty biur podróży Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl), tymczasem Chorwacja jest krajem, do którego Polacy najczęściej jeżdżą na własną rękę.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Po trudnym pandemicznym 2020 r., w 2021 r. było już widać odbicie na rynku turystyki. Polacy na wyjazdach nie oszczędzali. Chętnie wybieraliśmy kierunki egzotyczne i stawialiśmy na wysoki standard. Ze wspomnianego już raportu Polskiej Izby Turystyki wynika, że 75 proc. klientów biur podróży wybrało hotele cztero- i pięciogwiazdkowe. Średnio za całą rezerwację płacono 6658 zł, a koszt przypadający na jedną osobę wyniósł 2512 zł. Najchętniej podróżowaliśmy samolotem (93,5 proc.).

Najbliższe miesiące pokażą, jak na tegorocznych wakacyjnych statystykach odbije się drożejące paliwo. Znacznie droższa jest jazda samochodem, ale w górę idą też ceny biletów lotniczych. Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że loty są aktualnie o 11 procent droższe niż rok temu. Co ciekawe, są one jednak nadal tańsze niż w 2019 roku.

Co planują Polacy

Zdecydowana większość Polaków w tym roku zamierza spędzić wakacje w kraju. Takie zamiary ma 61 proc., 18 proc. planuje wycieczkę zagraniczną, 15 proc. nigdzie się nie wybiera, a pozostałe 6 proc. jeszcze nie wie, co zrobi – wynika z badania Minds&Roses przeprowadzonego w maju 2022 r. na zlecenie Związku Banków Polskich.

Wyjazdy finansujemy przede wszystkim z własnych środków. Nieliczni zdecydują się na zaciągnięcie kredytu czy pożyczki.

Średnio na wakacje planujemy w 2022 r. wydać 1358 zł na osobę. To o ponad 11 procent więcej niż w 2021 r. Największa grupa Polaków, ponad jedna trzecia, deklaruje, że za wyjazd zapłaci między 2,5 tys. złotych a 5 tys. złotych.

Podczas wakacji posiadane pieniądze przeznaczymy przede wszystkim na wypoczynek, co deklaruje niemal 40 procent Polaków. Natomiast jeśli ktoś nie zdecyduje się na wyjazd, to wykorzysta okres letni na przeprowadzenie remontu mieszkania czy domu. Takie plany ma 17 procent badanych. Z kolei 12 procent wskazuje na wydatki okolicznościowe (np. wesela), 6 procent chce kupić sprzęt RTV/AGD, 4 procent samochód, a 3 procent – przeznaczy posiadane środki na zabiegi zdrowotne.

Urlop wydłuża życie

W latach 2012–2018 odsetek Polaków wyjeżdżających w celach turystycznych systematycznie rósł: z 46 procent w 2012 r. do 60 procent w 2018 r. – podaje Polski Instytut Ekonomiczny, bazując na danych CBOS.

W 2019 r. odsetek ten spadł do 55 procent , a w pandemicznym 2020 r. obniżył się aż o 16 punktów procentowych – do zaledwie 39 procent. W zeszłym roku powrócił do poziomu z lat 2015–2016, oscylując w okolicach 50 procent. Czas pokaże, czy w 2022 r. zobaczymy dalszy wzrost.

Eksperci podkreślają, że wypoczynek i urlopy mają pozytywny wpływ na efektywność pracy. Z badania przeprowadzonego przez EY wynika, że każde dodatkowe 10 godzin wolnego zwiększa wydajność pracownika o 8 procent .

Co więcej, naukowcy dowiedli, że wykorzystanie przynajmniej raz w roku dni wolnych od pracy może obniżyć prawdopodobieństwo zgonu o jedną piątą, a zgonu spowodowanego chorobami serca – o niemal jedną trzecią.