Pasażer linii lotniczych jak każdy klient ma swoje prawa. Większość z nich jest uregulowana w europejskim rozporządzeniu WE nr 261/2004 z 2004 r.
Regulacje te dotyczą sytuacji, kiedy pasażer nie został wpuszczony na pokład samolotu nie ze swojej winy (np. z powodu overbookingu, czyli sprzedania przez linię lotniczą większej liczby biletów niż jest miejsc w samolocie), dużego opóźnienia lotu lub jego odwołania. Unijne przepisy obejmują wszystkich pasażerów odlatujących z lotniska w państwie członkowskim UE, a także tych, którzy odlatują z innego kraju, ale lądować będą na terenie Unii; dodatkowy warunek: lot obsługiwany jest przez przewoźnika z UE.
Co istotne, przepisy dotyczą nie tylko tradycyjnych linii lotniczych, ale także linii tanich oraz czarterów, czyli lotów będących częścią zorganizowanych wycieczek (nie dotyczy to sytuacji, gdy wycieczka jest odwołana z innych powodów niż odwołanie lotu). Poza tym zasady opisane w rozporządzeniu obejmują osoby, które podróżują na podstawie biletów-nagród wystawionych w ramach programów lojalnościowych.
Jedzenie, picie i euro
W przypadku odwołanego lotu w pierwszej kolejności pasażer ma prawo do otrzymania pisemnej informacji o przepisach na temat odszkodowania i przysługującej pomocy. Przewoźnik musi również zapewnić należytą opiekę, czyli bezpłatne posiłki i napoje oraz zakwaterowania (łącznie z pokryciem kosztów transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem). Pasażer ma ponadto prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu, a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Co więcej pasażer powinien dostać odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od zasięgu podróży) w przypadku, gdy powiadomienie o odwołaniu nastąpiło zbyt późno z winy przewoźnika, a zaoferowane połączenie zastępcze w znaczący sposób różni się od odwołanego.
W przypadku opóźnionego o co najmniej dwie godziny lotu prawa pasażera są podobne, jak w przypadku odwołania połączenia. Różnica polega na zastrzeżeniu co najmniej 5-godzinnego opóźnienia w przypadku chęci otrzymania zwrotu kosztów biletu lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu. Prawo do odszkodowania w analogicznej wysokości od 250 do 600 euro przysługuje w przypadku, gdy pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu. Zasady te nie obowiązują, jeśli odwołanie lub opóźnienie lotu nastąpiło na skutek wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, jak strajk, zamieszki czy wybuch wulkanu.