Pieniądze za spóźniony lot

Jeśli odwołano lot lub znacząco się on spóźnia, pasażerowi przysługuje od 250 do 600 euro odszkodowania

Publikacja: 29.04.2013 17:30

Pieniądze za spóźniony lot

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Pasażer linii lotniczych jak każdy klient ma swoje prawa. Większość z nich jest uregulowana w europejskim rozporządzeniu WE nr 261/2004 z 2004 r.

Regulacje te dotyczą sytuacji, kiedy pasażer nie został wpuszczony na pokład samolotu nie ze swojej winy (np. z powodu overbookingu, czyli sprzedania przez linię lotniczą większej liczby biletów niż jest miejsc w samolocie), dużego opóźnienia lotu lub jego odwołania. Unijne przepisy obejmują wszystkich pasażerów odlatujących z lotniska w państwie członkowskim UE, a także tych, którzy odlatują z innego kraju, ale lądować będą na terenie Unii; dodatkowy warunek: lot obsługiwany jest przez przewoźnika z UE.

Co istotne, przepisy dotyczą nie tylko tradycyjnych linii lotniczych, ale także linii tanich oraz czarterów, czyli lotów będących częścią zorganizowanych wycieczek (nie dotyczy to sytuacji, gdy wycieczka jest odwołana z innych powodów niż odwołanie lotu). Poza tym zasady opisane w rozporządzeniu obejmują osoby, które podróżują na podstawie biletów-nagród wystawionych w ramach programów lojalnościowych.

Jedzenie, picie i euro

W przypadku odwołanego lotu w pierwszej kolejności pasażer ma prawo do otrzymania pisemnej informacji o przepisach na temat odszkodowania i  przysługującej pomocy. Przewoźnik musi również zapewnić należytą opiekę, czyli bezpłatne posiłki i napoje oraz zakwaterowania (łącznie z pokryciem kosztów transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem). Pasażer ma ponadto prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu, a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Co więcej pasażer powinien dostać odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od zasięgu  podróży) w przypadku, gdy powiadomienie  o odwołaniu nastąpiło zbyt późno z winy przewoźnika, a zaoferowane połączenie zastępcze w znaczący sposób różni się od odwołanego.

W przypadku opóźnionego o co najmniej dwie godziny lotu prawa pasażera są podobne, jak w przypadku odwołania połączenia. Różnica polega na zastrzeżeniu co najmniej 5-godzinnego opóźnienia w przypadku chęci otrzymania zwrotu kosztów biletu lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu. Prawo do odszkodowania w analogicznej wysokości od 250 do 600 euro przysługuje w przypadku, gdy pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu. Zasady te nie obowiązują, jeśli odwołanie lub opóźnienie lotu nastąpiło na skutek wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, jak strajk, zamieszki czy wybuch wulkanu.

Zgodnie z europejskim rozporządzeniem w sytuacji overbookingu linia lotnicza najpierw powinna ogłosić, że szuka chętnych do zrezygnowania z lotu. Osoba, która zgłosi się dobrowolnie, dostaje za to określone benefity (art. 8 rozporządzenia).

Przede wszystkim w ciągu siedmiu dni może dostać zwrot kosztów biletu (na cały lot lub tę jego część, która nie doszła do skutku). Ale pasażer ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu pieniędzy. Może zażyczyć sobie, by linia lotnicza, która pierwotnie sprzedała bilet, na swój koszt zorganizowała mu alternatywne połączenie lotnicze do miejsca docelowego. Ważne, że to pasażer decyduje, czy lot ma się odbyć w najbliższym możliwym terminie czy w późniejszym, dogodniejszym dla niego.

Prawa także w pociągu

Z kolei w przypadku opóźnienia pociągu można domagać się częściowego zwrotu kosztów biletu. Zasady odnoszą się do przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Express, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight.

Pasażer ma wówczas prawo wyboru między otrzymaniem zwrotu kosztów biletu lub kontynuacją/zmianą trasy, jeśli opóźnienie wynosi co najmniej godzinę. Jeśli zdecyduje się na pierwszą opcję, otrzymuje prawo do odszkodowania 25 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie sięgnęło od 60 do 119 minut oraz

50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Dodatkowo, jeśli opóźnienie przekracza godzinę, przewoźnik powinien zapewnić jedzenie i picie, a w uzasadnionych przypadkach także zakwaterowanie.

- Warto poprosić konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Bilet będzie bowiem stanowił podstawę do reklamacji. Należy ją złożyć przewoźnikowi w sposób pisemny – radzi Katarzyna Słupek, specjalista ds. komunikacji w Europejskim Centrum Konsumenckim.

W przypadku jeśli przewoźnik z innego kraju UE nie uwzględni reklamacji można zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Konsultanci prawni ECK udzielają bezpłatnych porad i pomagają w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii.

Linie lotnicze odpowiadają za zgubiony lub zniszczony bagaż

Czy leci z nami bagaż?

W przypadku zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linię lotniczą pasażer ma prawo do odszkodowania. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do równowartości ok. 5,5 tys. zł. Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy jeszcze na lotnisku wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię, a następnie złożyć reklamację w terminie siedmiu dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru bagażu opóźnionego. Do reklamacji warto załączyć posiadane rachunki. Sposobem na udokumentowanie zawartości bagażu może być też zrobienie jego zdjęć przed wylotem i przygotowanie dokładnej listy spakowanych przedmiotów. Regulaminy przewozu wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu.

Pasażer linii lotniczych jak każdy klient ma swoje prawa. Większość z nich jest uregulowana w europejskim rozporządzeniu WE nr 261/2004 z 2004 r.

Regulacje te dotyczą sytuacji, kiedy pasażer nie został wpuszczony na pokład samolotu nie ze swojej winy (np. z powodu overbookingu, czyli sprzedania przez linię lotniczą większej liczby biletów niż jest miejsc w samolocie), dużego opóźnienia lotu lub jego odwołania. Unijne przepisy obejmują wszystkich pasażerów odlatujących z lotniska w państwie członkowskim UE, a także tych, którzy odlatują z innego kraju, ale lądować będą na terenie Unii; dodatkowy warunek: lot obsługiwany jest przez przewoźnika z UE.

Pozostało 88% artykułu
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę