Reklama

Największy Dreamliner u pierwszego klienta

Boeing przekazał pierwszy samolot B787-10 Dreamliner premierowemu klientowi, Singapore Airlines

Publikacja: 26.03.2018 17:13

Największy Dreamliner u pierwszego klienta

Foto: Bloomberg

Uroczystość odbyła się na płycie przed zakładem koncernu w North Charleston w Południowej Karolinie, gdzie te samoloty powstają, w obecności ponad tysiąca pracowników i gości. Prezes SIA, Goh Choon Phong uznał, że "ta piękna maszyna nie ma sobie równych w lotach regionalnych". Prezes działu samolotów cywilnych BCA, Kevin MacAlister zwrócił przy okazji uwagę, że współpraca obu stron trwa już od 45 lat.

Przewoźnik z Singapuru jako pierwszy z Azji Płd.-Wsch. kupił w 1972 r. pierwszego jumbo jeta B747, a teraz jako pierwszy na świecie będzie dysponować egzemplarzami całej rodziny Dreamlinerów - podkreślił Goh. Pierwsza maszyna stała w rzędzie 10 innych będących na różnym etapie wykończenia.

SIA zwiększyła w 2017 r. zamówienie do 49 takich samolotów, od maja zacznie wykonywać pierwszym loty do Osaki, następnie do Perth w Australii.

B787-10 ze względu na rozmiary będzie powstawać jedynie w Południowej Karolinę, bo nie byłoby możliwe transportowanie elementów do fabryki w Everett. Zakład w North Charleston zatrudnia ok.7 tys. pracowników, a nie ma w nim związków zawodowych, w odróżnieniu od stanu Waszyngton.

Samolot z kompozytów węglowych ma 68 m długości, o 5,5 m więcej od "dziewiątki" i może zabierać ok.330 pasażerów, o 40 więcej i o 80 w porównaniu z "ósemką", ma zasięg 11 910 km, najnowszy system filtrowania powietrza na pokładzie i kosztuje 326 mln dolarów.

Reklama
Reklama

Jest ostatnim z rodziny Dreamlinerów, pierwszy 787-8 trafił do klienta w 2011 r., "dziesiątka" ma konkurować z nowszą wersją Airbusa A330neo. Oba odrzutowce zaplanowano na krótsze trasy w porównaniu z innymi szerokokadłubowymi maszynami średniej wielkości. Boeing otrzymał zamówienia na 171 sztuk, 13 proc. całej rodziny787, Airbus sprzedał 214 A330neo. Obaj producenci walczą teraz o duże zamówienie od American Airlines, która nie podjęła jeszcze decyzji.

Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama