Więcej wiadomo o CPK

Nie będzie problemu z finansowaniem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - twierdzą przedstawiciele rządu. A za kilka dni poznamy zarząd spółki celowej, która zajmie się przygotowaniem całego projektu.

Aktualizacja: 30.08.2018 20:25 Publikacja: 30.08.2018 14:56

Więcej wiadomo o CPK

Foto: ROL

We czwartek, 30 sierpnia odbył się pierwszy okrągły stół przedstawicieli polskiej branży lotniczej z przewoźnikami, którzy w przyszłości mają korzystać z Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Linie lotnicze, które potem będą prowadzić operacje z tego lotniska, będą cały czas uczestniczyć w procesie przygotowawczym — mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

CPK ma powstać w gminie Baranów w odległości ok. 40 km od centrum Warszawy, a pierwsze samoloty mają stamtąd odlecieć w sezonie zimowym 2027 roku. Czy to oznacza, że wtedy zostanie zamknięty port na warszawskim Okęciu? — Decyzja dotycząca przyszłości Lotniska Chopina nie została jeszcze podjęta. Wiadomo jednak, że przewoźnikiem dominującym na lotnisku w Baranowie będzie LOT, tak jak jest to chociażby z Lufthansą w Monachium, drugim co do wielkości lotnisku niemieckim - powiedział Wild.

— Zależy nam na rozwoju PLL LOT, które będą głównym, chociaż oczywiście nie jedynym przyszłym klientem Centralnego Portu Komunikacyjnego. To ta linia zapewni Polakom bezpośrednie podróże po całym świecie — powiedział Mikołaj Wild. — Dzisiaj z analiz wynika, że rentowność CPK zapewni LOT, jeśli będzie w stanie przewieźć 15 mln pasażerów rocznie. To nie powinno być problemem, skoro w tym roku polski przewoźnik planuje przewiezienie ponad 9 mln pasażerów. Inne linie, które mają korzystać z CPK, to Lufthansa, Emirates Airline oraz Qatar Airways. Lotnisko Chopina ma charakter regionalny, a potencjał Polski jest o wiele większy. CPK ma być nie tylko portem przesiadkowym, ale i bramą do Unii Europejskiej — dodał.

— Miniprojekt CPK został zrealizowany w ostatnich latach z sukcesem, to właśnie rozbudowa Portu Północnego. Przedtem był on portem o wymiarze regionalnym, po rozbudowie stał się jedynym w basenie Morza Bałtyckiego, do którego mogą wpływać statki oceaniczne. To spowodowało, że stał się portem hubowym — powiedział Paweł Borys, szef Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Jego zdaniem, podobnie ma być z Portem Solidarność.

Jaka więc będzie przyszłość Lotniska Chopina, skoro ruch będzie przejęty przez CPK? — O tym zadecydują analizy, które włączone zostaną do studium wykonalności CPK, które ma być gotowe nie później, niż w 2020 roku - mówił Wild.

Jaka więc będzie przyszłość lotniska w Modlinie? Czy prawdą jest, jak sugerowali posłowie na posiedzeniu Komisji Infrastruktury w ostatnią środę, że dzień uruchomienia CPK będzie dniem ostatniego startu samolotu z mazowieckiego portu? — Port w Modlinie jest nam potrzebny, by zapewnić godziwą ofertę dla pasażerów podróżujących z województwa mazowieckiego. O tym, jak poradzi sobie do czasu otwarcia Portu Solidarność i po nim, powinien zadecydować rynek — powiedział wiceminister Mikołaj Wild.

Paweł Borys, szef PFR nie widzi ryzyka braku pozyskania finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, wstępne koszty jego powstania to 35 mld złotych. — Zainteresowanie finansowaniem tej inwestycji jest bardzo duże. W ostatnich 12 miesiącach PFR rozmawiał z kilkudziesięcioma bankami i funduszami wyspecjalizowanymi w finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych. Ten projekt został zakwalifikowany do Connecting Europe Facility. A to oznacza, że znaczna część infrastruktury kolejowej mogłaby zostać sfinansowana ze środków UE — uważa Paweł Borys.

— Nie widzimy ryzyka dla tego, by zgromadzić wystarczające finansowanie, również na rynku komercyjnym w postaci kredytu, jak również kapitału własnego — dodał. Jego zdaniem będziemy mieli do czynienia z finansowaniem dłużnym, kapitałowym, przy udziale Skarbu Państwa, który będzie wnosił być może np. grunty.

Nowe polskie lotnisko ma docelowo stać się jednym z największych w Europie. — Niewiele mamy teraz na świecie poza Chinami takich projektów. Czekamy na otwarcie nowego portu w Stambule, polska będzie kolejna. Infrastruktura lotniskowa jest dzisiaj na świecie jednym z podstawowych czynników ograniczających rozwój transportu lotniczego - powiedział „Rzeczpospolitej” Brian Pearce, główny ekonomista Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

CPK w pierwszym etapie operacji ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko zajmie ok. 3 000 ha gruntów. Do końca 2019 r. potrwają prace przygotowawcze. Port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.

We czwartek, 30 sierpnia odbył się pierwszy okrągły stół przedstawicieli polskiej branży lotniczej z przewoźnikami, którzy w przyszłości mają korzystać z Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Linie lotnicze, które potem będą prowadzić operacje z tego lotniska, będą cały czas uczestniczyć w procesie przygotowawczym — mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?