Reklama

Rząd Francji nie chce podwyżek myta

Francuska minister transportu wezwała operatorów autostrad, by złożyli propozycje uwzględniające duże oczekiwania Francuzów w zakresie siły nabywczej

Publikacja: 06.01.2019 16:00

Rząd Francji nie chce podwyżek myta

Foto: Bloomberg

Minister Elisabeth Borne przekazała takie przesłanie na spotkaniu z przedstawicielami firm obsługujących autostrady, prosząc je, by nie wysyłały negatywnego sygnału w czasie, gdy rząd stara się uśmierzyć protesty „żółtych kamizelek".

Wezwała te firmy do „wsłuchania się w duże oczekiwania wyrażane wobec siły nabywczej i do złożenia odpowiednich propozycji w ramach ich polityki stawek i handlowej" — stwierdza komunikat jej resortu. Nie wymieniono na razie żadnej liczby. „Przystąpiono do zbadania pierwszych ścieżek dotyczących zwłaszcza sytuacji korzystających regularnie z autostrad na trasie dom-miejsce pracy, które będą następnie dogłębnie oceniane" — dodano.

Spotkanie pani minister z firmami oznacza początek dyskusji operatorów z rządem, który „jest zdeterminowany znaleźć najlepsze związania na rzecz siły nabywczej użytkowników" tych dróg.

Każdego roku podwyżka stawek myta od 1 lutego wywołuje krytykę warunków sprywatyzowania sieci autostrad w 2006 r. Tym razem doszedł kontekst niezadowolenia z drogiego życia, co doprowadziło do demonstracji czasem gwałtownych od kilku tygodni i sprawiło, że ta kwestia jest jeszcze bardziej drażniąca.

Przedstawienie nowych stawek komitetowi użytkowników miało nastąpić 26 listopada, ale przesunięto je na 11 grudnia, a następnie na nowy rok. Zgodnie z normalnym systemem, stawki miały wzrosnąć średnio o 1,8 proc. — z lokalnymi odstępstwami — wobec 1,55 proc. w 2018 r.

Reklama
Reklama

Operatorzy twierdzą, że podwyżka o 1,35 proc ma związek z inflacją, a 0,25 proc. ma nadrobić zamrożenie stawek obowiązujące od 2015 r., do 2023 r. chcą odzyskać w ten sposób 500 mln euro; nie potrafią wytłumaczyć powodu podwyżki o 0,2 proc. Rząd szacuje, że w 2017 r. firmy te zarobiły 2,8 mld euro, największy operator Vinci Autoroutes 1,75 mld (+28, r proc.), a wypłaty dywidendy skoczyły o 88 1 proc. do prawie 4 mld euro. Zapowiada się więc nowy front walki.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama