Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD) zyskują na ograniczeniach wprowadzony w stosunku do innych rodzajów transportu. RŻD podały, że w kwietniu przewiozły na trasie Chiny-Europa-Chiny 45,4 tys. TEU (jednostka pojemności równa objętości jednego standardowego kontenera - 39 m3). To wzrost o 1,7 raza w ujęciu rocznym. Ogółem przewozy tranzytowe kontenerów przez Rosję we wszystkich kierunkach zwiększyły się w kwietniu o 40 proc do 65,1 tys. TEU. W przewozy kontenerów w ogóle sięgnęły 461 tys. TEU.
Pomimo krótkiej przerwy, kiedy Chiny zamknęły wiele fabryk, w lutym-marcu tranzyt kontenerów przez Rosję się zwiększał. W marcu gwałtownie spadł ruch z Europy do Chin, ale rosyjskie koleje zareagowały na to zniżką 40 proc. na zwracania kontenerów z krajów trzecich do Chin przez Rosję.
Kreml ma zamiar wspomóc RŻD poprzez subsydiowanie taryf tranzytowych kwotą ok. 1 mld rubli, tak by rosyjskie taryfy mogły konkurować z taryfami państw sąsiednich w tym Ukrainy i Kazachstanu.
Władze przyznają, że wpływ na pobudzenie przewozów kontenerowych w Rosji miały ograniczenia związane z pandemią. Uderzyły one w największą konkurencję kolei - przewozy drogowe. Producenci zamiast tirów zaczęli masowo wykorzystywać do transportu kolej. Przewozy kontenerów w ogóle w Rosji zwiększyły się w ciągu czterech miesięcy tego roku o 12,4 proc. do 1,8 mln TEU.
Kreml ma zamiar do lata 2021 r. objąć RŻD specjalnym programem. Zgodnie z nim taryfy przewozów towarowych dla najmniej popularnych kierunków - do portów południa i północnego-zachodu zostaną obniżone poniżej istniejących progów, by zrównać opłacalność tych przewozów z najbardziej dochodowym kierunkiem wschodnim.