Rosyjska kolej zarabia na pandemii

Przewozy kontenerów koleją na trasie Chiny-Europa-Chiny zwiększyły się w kwietniu dwukrotnie, a przewozy kontenerów w ogóle - o 40 proc. Najkrótsza trasa biegnie przez Rosję.

Aktualizacja: 11.05.2020 14:22 Publikacja: 11.05.2020 14:16

Rosyjska kolej zarabia na pandemii

Foto: Adobe Stock

Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD) zyskują na ograniczeniach wprowadzony w stosunku do innych rodzajów transportu. RŻD podały, że w kwietniu przewiozły na trasie Chiny-Europa-Chiny 45,4 tys. TEU (jednostka pojemności równa objętości jednego standardowego kontenera - 39 m3). To wzrost o 1,7 raza w ujęciu rocznym. Ogółem przewozy tranzytowe kontenerów przez Rosję we wszystkich kierunkach zwiększyły się w kwietniu o 40 proc do 65,1 tys. TEU. W przewozy kontenerów w ogóle sięgnęły 461 tys. TEU.

Pomimo krótkiej przerwy, kiedy Chiny zamknęły wiele fabryk, w lutym-marcu tranzyt kontenerów przez Rosję się zwiększał. W marcu gwałtownie spadł ruch z Europy do Chin, ale rosyjskie koleje zareagowały na to zniżką 40 proc. na zwracania kontenerów z krajów trzecich do Chin przez Rosję.

Kreml ma zamiar wspomóc RŻD poprzez subsydiowanie taryf tranzytowych kwotą ok. 1 mld rubli, tak by rosyjskie taryfy mogły konkurować z taryfami państw sąsiednich w tym Ukrainy i Kazachstanu.

Władze przyznają, że wpływ na pobudzenie przewozów kontenerowych w Rosji miały ograniczenia związane z pandemią. Uderzyły one w największą konkurencję kolei - przewozy drogowe. Producenci zamiast tirów zaczęli masowo wykorzystywać do transportu kolej. Przewozy kontenerów w ogóle w Rosji zwiększyły się w ciągu czterech miesięcy tego roku o 12,4 proc. do 1,8 mln TEU.

Kreml ma zamiar do lata 2021 r. objąć RŻD specjalnym programem. Zgodnie z nim taryfy przewozów towarowych dla najmniej popularnych kierunków - do portów południa i północnego-zachodu zostaną obniżone poniżej istniejących progów, by zrównać opłacalność tych przewozów z najbardziej dochodowym kierunkiem wschodnim.

Będzie to wymagało zniżek w taryfach od 16 proc. do 55 proc. przy obecnie obowiązującym limicie 12,8 proc. Utracony z tego tytułu zysk władze chcą kolejom rekompensować dodatkowymi wielkościami dostaw i podniesieniem taryf w latach 2021-2025.

Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD) zyskują na ograniczeniach wprowadzony w stosunku do innych rodzajów transportu. RŻD podały, że w kwietniu przewiozły na trasie Chiny-Europa-Chiny 45,4 tys. TEU (jednostka pojemności równa objętości jednego standardowego kontenera - 39 m3). To wzrost o 1,7 raza w ujęciu rocznym. Ogółem przewozy tranzytowe kontenerów przez Rosję we wszystkich kierunkach zwiększyły się w kwietniu o 40 proc do 65,1 tys. TEU. W przewozy kontenerów w ogóle sięgnęły 461 tys. TEU.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił