Drogi 2+1 szybsze i bezpieczniejsze

Nowy system budowy dróg ma wyeliminować czołowe zderzenia i zmniejszyć agresję kierowców tkwiących w korkach.

Aktualizacja: 15.03.2015 21:33 Publikacja: 15.03.2015 21:00

Na razie program budowy dróg krajowych na lata 2014–2023 jest wciąż tylko projektem.

Na razie program budowy dróg krajowych na lata 2014–2023 jest wciąż tylko projektem.

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

W nowym systemie zamiast jezdni z dwoma lub czterema pasami ruchu powstawać mają drogi z trzema pasami. W zależności od sytuacji drogowej w jednym z kierunków będą dwa pasy, a w przeciwnym jeden.

Dróg w systemie 2+1 jest na razie bardzo mało. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), funkcjonuje obecnie około dziesięciu odcinków o długości od kilku do kilkunastu kilometrów. Najdłuższym jest obwodnica Żyrardowa w ciągu drogi krajowej nr 50. Stanowi połączenie ruchliwej drogi ekspresowej S8 (tzw. gierkówki) z autostradą A2. Przed oddaniem do ruchu tej 15-kilometrowej trasy przejazd pomiędzy ekspresówką a autostradą zajmował blisko godzinę. Nowa trasa całkowicie upłynniła ruch. Kosztowała ponad 170 mln zł. W systemie 2+1 funkcjonuje także obwodnica Siedlec (długość trasy to 10,3 km), obwodnica Gołdapi (5,6 km), Olecka (7,6 km), Mrągowa (6,5 km) czy obwodnica Kępna (3,7). Łączna długość takich tras to zaledwie 60 km.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii