Chodzi o fragment drogi od Białych Błot do Szubina, odcinek Aleksandrowo-Tryszczyn oraz odcinek Szubin Jaroszewo. Wśród zainteresowanych inwestycjami są m.in.: firmy z Polski, Niemiec, Hiszpanii i Czech.
Pierwszy fragment, z Białych Błot do Szubina, liczy 9,7 kilometra. w drugim etapie przetargu wystartowało 9 firm z 20 zakwalifikowanych przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad. Najniższą cenę 259,9 mln zł zaoferowała włoska firma Impresa Pizzarotti i to ona ma największe szanse na zdobycie kontraktu. W kryteriach wyboru ofert liczy się bowiem w 90 proc. cena, pozostałe 10 proc. przypada na termin realizacji oraz okres gwarancji jakości. Podpisanie umowy z przyszłym wykonawcą odcinka planowane jest jesienią bieżącego roku.
Najkorzystniejszą cenę na budowę odcinka Aleksandrowo-Tryszczyn, liczącego prawie 15 kilometrów, złożyło konsorcjum firm Intercor (jest liderem) i Trakcja (partner konsorcjum), proponując 369 mln zł. Najdroższa oferta wynosiła ponad 491 mln zł. Teraz rozpocznie się badanie i ocena złożonych ofert.
To samo konsorcjum może wybudować odcinek Szubin-Jaroszewo długi na przeszło 19 kilometrów. Oferta Intercor i Trakcji (w tym przypadku firmy zamieniły się rolami: Trakcja jest liderem konsorcjum, Intercor to partner) wynosząca 351,9 mln zł przebiła pozostałe 8 ofert. Najwyższa warta była 483,6 mln zł.
Droga krajowa nr 5, biegnąca z południa w kierunku północnym spina cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. Budowany odcinek jest częścią drogi mającej powiązać docelowo województwo dolnośląskie z krajowym układem drogowym województwa wielkopolskiego i Polski północnej. Poprawi przejazd ruchu dalekobieżnego i regionalnego oraz umożliwi aktywację terenów położonych wzdłuż nowej trasy.