Zachodnia obwodnica Łodzi będzie miała długość prawie 29 kilometrów, a inwestycja została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy ciągnie się od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów i liczy ponad 12 kilometrów. Drugi fragment trasy biegnie od Teofilowa do drogi krajowej nr 91 w Słowiku i łączy się z węzłem Emilia. Będzie miał długość przeszło 16 kilometrów.
Cała inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej trasy w technologii asfaltowej, a także niezbędną infrastrukturę. W jej skład wchodzi 7 węzłów drogowych, budowa kilkudziesięciu wiaduktów i mostów oraz przebudowa odcinków istniejących dróg przecinanych przez nową trasę. Zlikwidowane zostaną liczne kolizje z instalacjami gazowymi, wodno-kanalizacyjnymi, elektrycznymi itp. Powstanie wiele urządzeń ochrony środowiska, jak ekrany dźwiękochłonne, przejścia dla zwierząt itp.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S-14 jest bardzo ważna zarówno z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, jak i dla całego transportu krajowego. Pozwoli bowiem „domknąć" autostradowy ring wokół aglomeracji łódzkiej, co kapitalnie poprawi warunki życia mieszkańców nie tylko Łodzi ale również Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego. Inwestycja ponadto radykalnie skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania. Pozwoli także na łatwiejsze dotarcie z autostrady A2 do ekspresówki S8 biegnącej w kierunku Wrocławia. Termin realizacji robót to 32 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych trwających od połowy grudnia do połowy marca.
Wcześniej, bo w połowie 2016 ma być oddany brakujący fragment autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem. Szacuje się, że dzięki niemu czas przejazdu pomiędzy tymi miejscowościami skróci się z nawet półtorej godziny do 20 minut właśnie dzięki ominięciu centrum Łodzi. Obecnie kierowcy jadący tranzytem na kierunku północ – południe muszą przejeżdżać przez kompletnie zakorkowane miasto.