Certyfikat UE dla lotniska w Radomiu. Prezes PPL zaprasza na majówkę

Decyzją prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Lotnisko Warszawa-Radom otrzymało certyfikat lotniska użytku publicznego. Dokument wydany na bazie przepisów europejskich został wydany na czas nieokreślony.

Publikacja: 01.03.2023 17:04

Lotnisko w Radomiu

Lotnisko w Radomiu

Foto: PAP/Piotr Polak

To znaczy, że najmłodszy polski port lotniczy spełnia wszystkie wymagania prawa unijnego dotyczące lotnisk pod względem infrastruktury, wyposażenia, kadry oraz zasad bezpieczeństwa. Pierwsze rejsy zostały zaplanowane na 28 kwietnia. Wiadomo, że jednym z premierowych operatorów będzie LOT. A kod RDO Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) odziedziczył po „starym” lotnisku, z które praktycznie nic nie zostało.

Czytaj więcej

Tłumy na lotnisku w Modlinie. Jest lepiej niż przed pandemią

Z nowego lotniska będzie można polecieć do pięciu kierunków regularnych, które już oferuje LOT: Kopenhagi, Paryża, Prewezy, Rzymu, oraz Tirany. Zaplanowano także siedem kierunków czarterowych: Antalya, Burgas, Dżerba, Monastyr, Palma de Mallorca, Taba, Warna. Na pokładzie czarterów znajdą się klienci biur podróży: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, GTS Poland, Itaka, Nekera, Rego-Bis, Sun&Fun, TUI.

Aby otrzymać unijny certyfikat, lotnisko w Radomiu musiało przejść wieloetapowy proces kontroli, w tym m.in. uzgodnienie robocze podstawy certyfikacji, przygotowanie i złożenie pełnej dokumentacji, Plan Działania w Sytuacji Zagrożenia, analizę bezpieczeństwa, umowy z podwykonawcami, szkolenia .Trzeba było również przygotować porozumienia dotyczące odpowiedzialności i współpracy pomiędzy zarządzającym portem PPL a instytucjami współpracującymi z lotniskiem, kontrolę formalną i merytoryczną dokumentacji, kontrolę praktyczna na lotnisku. Dopiero po tym prezes ULC wydał decyzję.

Czytaj więcej

CPK pochłonął już 243 mln zł. Rosną koszty wynagrodzeń

Informacje o przyznaniu certyfikatu i niezbędne dane operacyjne zostaną teraz opublikowane w systemie międzynarodowej informacji lotniczej – AIP (Aeronautical Information Publication). Dzieje się to za pośrednictwem tzw. zmiany AIRAC (Aeronautical Information Regulation And Control). Termin cyklu AIRAC, który umożliwi rozpoczęcie wykonywania cywilnych operacji lotniczych na Lotnisku Warszawa-Radom to 20 kwietnia 2023.

- To niezwykle ważna decyzja, która bardzo nas cieszy z dwóch powodów. Po pierwsze potwierdza ona, że Lotnisko Warszawa-Radom spełnia wszystkie wymogi formalne, techniczne oraz bezpieczeństwa. Ponadto, jest to również potwierdzenie naszych wcześniejszych informacji o planowanym terminie uruchomienia lotniska. Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z radomskiego portu już w tę majówkę – mówi Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze cytowany w komunikacie prasowym spółki.

To znaczy, że najmłodszy polski port lotniczy spełnia wszystkie wymagania prawa unijnego dotyczące lotnisk pod względem infrastruktury, wyposażenia, kadry oraz zasad bezpieczeństwa. Pierwsze rejsy zostały zaplanowane na 28 kwietnia. Wiadomo, że jednym z premierowych operatorów będzie LOT. A kod RDO Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) odziedziczył po „starym” lotnisku, z które praktycznie nic nie zostało.

Z nowego lotniska będzie można polecieć do pięciu kierunków regularnych, które już oferuje LOT: Kopenhagi, Paryża, Prewezy, Rzymu, oraz Tirany. Zaplanowano także siedem kierunków czarterowych: Antalya, Burgas, Dżerba, Monastyr, Palma de Mallorca, Taba, Warna. Na pokładzie czarterów znajdą się klienci biur podróży: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, GTS Poland, Itaka, Nekera, Rego-Bis, Sun&Fun, TUI.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec