Polska i Słowacja zostały w grze o fabrykę Volkswagena

Na bardzo krótkiej liście potencjalnych odbiorców inwestycji Grupy Volkswagen w produkcję baterii są Słowacja i Polska – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 10.01.2023 03:00

Polska i Słowacja zostały w grze o fabrykę Volkswagena

Foto: Adobe Stock

Budowa fabryki miałaby ruszyć w 2025 roku, a start produkcji jest planowany na 2027 rok. Wartość inwestycji szacowana jest na około 2 mld euro.

Ostateczna decyzja co do finalnej lokalizacji może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana „naprawdę wkrótce”. Wcześniej Volkswagen zapowiadał, że może to być nawet koniec 2022 roku.

Głogów i Jawor czekają na decyzję koncernu

W grudniu 2022 roku niemiecki koncern wydał oświadczenie, w którym poinformował, że „obecna sytuacja gospodarcza zmusza do odsunięcia decyzji w czasie. Ale Volkswagen AG oraz nasza firma zajmująca się produkcją baterii, PowerCo, nieustannie prowadzi ocenę potencjalnych lokalizacji dla naszej kolejnej gigafabryki w Europie”.

Kilka niezależnych – choć w każdym wypadku również anonimowych – źródeł potwierdza, że w Polsce zostały wstępnie wybrane dwie lokalizacje, gdzie miałaby szanse stanąć fabryka.

Czytaj więcej

Droga energia. Volkswagen odsuwa decyzję o gigafabryce

To okolice Głogowa, albo sąsiedztwo Jawora, gdzie wcześniej zainwestował już Mercedes-Benz. Władze samorządowe czekają na ostateczne rozstrzygnięcie. – Wtedy będziemy komentować – usłyszeliśmy w Jaworze i Głogowie.

Pierwsza z tych lokalizacji znajduje się w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, obie w pobliżu autostrady A4 i ekspresówki S3, z dogodnym połączeniem kolejowym. Volkswagen ma już jeden zakład na terenie strefy legnickiej – w Polkowicach. Produkuje tam silniki do samochodów.

Podstawowy warunek: zielona energia

Ostatnie rozmowy dotyczące potencjalnej lokalizacji skupiają się na energii. Tak jak jest to we wszystkich fabrykach Volkswagena w Polsce, musi ona być „zielona”.

Z tym akurat na Dolnym Śląsku nie ma problemu. – Gwarancja dostaw zielonej energii była warunkiem przy ulokowaniu naszej drugiej inwestycji w Polsce. I tak dla fabryki silników w Jaworze, jak i w przypadku zakładu produkującego samochody dostawcze w tej samej lokalizacji nie mamy żadnych problemów z pozyskaniem energii z OZE. To zresztą był warunek przy ostatnim projekcie. Fabryka w Jaworze co kwartał otrzymuje certyfikaty potwierdzające, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych – mówi Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Tyle że nie chodzi wyłącznie o dostępność tej energii dla nowego inwestora, ale i dostawców komponentów. Liczą się także ceny, a w przypadku energii w Polsce są one bardzo wysokie. I tego właśnie miały dotyczyć ostatnie rozmowy między negocjatorami z VW i stroną polską.

Wiosną 2021 roku Volkswagen zapowiedział budowę czterech fabryk baterii w Europie. Trzy lokalizacje zostały już wybrane: to Hiszpania, Szwecja i Niemcy.

Polska zagłębiem elektrycznej motoryzacji

Polska stała się ważnym ośrodkiem produkcji baterii do aut elektrycznych. Z naszego kraju pochodzi już 30 proc. ich europejskiej produkcji. Największym wytwórcą baterii jest LG Chem Wrocław Energy, która w 2017 roku uruchomiła produkcję baterii litowo-jonowych pod Wrocławiem. Zatrudnia tam już ponad 4,3 tys. osób, a w ciągu dwóch najbliższych lat utworzonych ma być kolejnych 1,8 tys. miejsc pracy. Inwestują także dostawcy komponentów. Belgijski Umicore od 2020 roku wyłożył już kwotę 700 mln euro. W Skarbimierzu (woj. opolskie) japoński Mitsui High-tec kosztem 160 mln zł zbudował zakład, w którym produkuje rdzenie do silników napędzających auta elektryczne.

Budowa fabryki miałaby ruszyć w 2025 roku, a start produkcji jest planowany na 2027 rok. Wartość inwestycji szacowana jest na około 2 mld euro.

Ostateczna decyzja co do finalnej lokalizacji może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana „naprawdę wkrótce”. Wcześniej Volkswagen zapowiadał, że może to być nawet koniec 2022 roku.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów