Prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii kolejowej Knappenrode – Horka – granica Niemiec przez niemieckiego odpowiednika PLK - firmę  DB Netz AG.

Budowany most ma poprawić sprawność i bezpieczeństwo przewozów na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej. Usprawni jednocześnie połączenia kolejowe na szlaku wschód – zachód. Prace zrealizowano już w 70 procentach. Mają być ukończone w grudniu. Teraz budowanych jest pięć betonowych przęseł. Na nich  zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor, a do połowy roku zakończone zostaną prace przy przęsłach dla drugiego. Jesienią rozpocznie się montaż torów, a później sieci trakcyjnej oraz urządzeń zabezpieczających, niezbędnych do bezpiecznego kursowania pociągów.

Nowa, żelbetowa konstrukcja pozwoli na przejazd ciężkich składów towarowych. O ile na starym moście ruch pociągów był tylko po jednym torze z ograniczeniem prędkości do 50 km/godzinę, to nowy most będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach. Most zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych oraz pociągi pasażerskie.

PKP utrzymuje w sumie 3395 mostów o łącznej długości ponad 132 kilometrów. Tylko w ubiegłym roku spółka prowadziła w całym kraju 46 gruntownych modernizacji i 99 remontów. Rozpoczęto m.in. modernizację mostu w Orzechowie nad Wartą na linii z Jarocina do Wrześni, a także Mostu Gdańskiego w Warszawie. Wymiana torów i wzmocnienie konstrukcji pozwolą na zwiększenie prędkości jazdy pociągów na moście w Regalicy w Szczecinie, jedynym w Polsce kolejowym moście zwodzonym. Przedsięwzięcie ma kluczowe znaczenie dla ruchu towarowego z południa Polski do portu w Świnoujściu. Podobne efekty przyniesie remont mostu w Poznaniu Starołęce.

Jednym z najważniejszych przedsięwzięć przy mostach kolejowych jest finalizowana budowa nowego mostu przez Martwą Wisłę prowadzona w ramach modernizacji linii kolejowej Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Dzięki niemu liczba dojeżdżających do portu pociągów zwiększy się sześciokrotnie. Konstrukcja mostu została oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich. Dzięki temu statki zyskały czterokrotnie większą szerokość toru - do 50 metrów. Bezpieczeństwo żeglug zwiększyła też wysokość nowej konstrukcji, podniesionej do przeszło 21 metrów. Jego budowa kosztowała 38 mln zł.