Ponad 8 mld zł dofinansowania z UE dla projektów transportowych

Skrócenie czasu podróży pociągiem, modernizacje peronów, a także projekt połączenia lądowo-morskiego Polska-Szwecja - to niektóre inwestycje, które otrzymały 8 mld 192 tys. zł dofinansowania z UE w ramach instrumentu "Łącząc Europę".

Publikacja: 30.05.2016 17:01

Ponad 8 mld zł dofinansowania z UE dla projektów transportowych

Foto: Bloomberg

PAP

W poniedziałek w Warszawie podpisano 9 umów na dofinansowanie z UE projektów drogowych, kolejowych i morskich. Wartość całkowita projektów to 11 mld 698 mln zł, kwota dofinansowania wyniesie ponad 8 mld 192 tys. zł.

Umowy dotyczą siedmiu projektów kolejowych, jednego drogowego i jednego morskiego. Pieniądze pochodzą z unijnego instrumentu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF). CEF wspiera rozwój trzech obszarów - sieci transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.

- Są to pierwsze projekty, które rozpoczynają cały ciąg działań, jeżeli chodzi o modernizację polskiej infrastruktury transportowej, gdzie głównym beneficjentem będzie polska infrastruktura kolejowa - powiedział p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.

Gorgol dodał, że podpisane w poniedziałek umowy na dofinansowanie dotyczą kluczowych korytarzy transportowych w Polsce, jak i w całej UE.

- Realizacja tych projektów przyczyni się do skrócenia czasu podróży, polepszenia jej komfortu - podkreślił.

Wiceminister rozwoju Witold Słowik mówił, że "jest to bardzo ważny dzień dla transportu".

- Jestem przekonany, że zgodnie z programem CEF inwestycje te zakończą się do 2020 r. - powiedział Słowik.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po kilku latach Port Świnoujście będzie się mógł cieszyć inwestycją ze środków unijnych - dodał wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.

Projekty, które zostaną dofinansowane, dotyczą prac na linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań (wartość inwestycji to 2,25 mld zł, z czego z UE 1,85 mld zł). Efektem inwestycji ma być umożliwienie poruszania się pociągów osobowych z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godz. i 20 min. Modernizacja obejmie 72 km torów, sieci trakcyjnych i wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Kolejna inwestycja to prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie (2,25 mld zł, z czego z UE - 1,85 mld zł). Na odnowionych torach 118-kilometrowego odcinka prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Modernizacja obejmie pełną wymianę torów. Przebudowane zostaną m.in. wszystkie wiadukty i mosty, urządzenia sterowania ruchem.

Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań (2,6 mld zł, w tym z UE 1,9 mld zł) obejmą modernizację 230 km torów, 10 stacji i przystanków. Modernizacja trasy Sochaczew – Swarzędz, kluczowej części magistrali, ma pozwolić na przejazd 500 pociągów na dobę – czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Oprócz przebudowy torów prace obejmą m.in. modernizację stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanków: Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory i Konin Zachód.

Dofinansowane mają być też prace na linii E75 na odcinku Sadowne - Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne (1 mld zł, w tym z UE 787 mln zł). Dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h, skróci się czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Modernizacja obejmuje też przystosowanie do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem wszystkich peronów na przystankach i stacjach.

Dofinansowany z CEF projekt na linii kolejowej Warszawa Włochy - Grodzisk Maz. (350 mln zł, w tym z UE 261 mln zł) jest jednym z etapów przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Po zakończeniu prac wzrosnąć ma prędkość pociągów pasażerskich z 90 do 120 km/h. Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstanie nowy przystanek osobowy w Parzniewie, dzięki czemu do linii zyskają dostęp mieszkańcy kolejnych miejscowości.

Kolejnym dofinansowanym z CEF projektem są prace na linii obwodowej w Warszawie na odcinku Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska (341,3 mln zł, w tym z UE 290,1 mln zł). Rozbudowana zostanie m.in. stacja Warszawa Gdańska.

Dofinansowane mają być prace związane z poprawą bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów na poziomie szyn oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych (17,51 mln zł, w tym z UE 14,9 mln zł).

Unijne wsparcie otrzymał też projekt budowy drogi S61 Szczuczyn – Budzisko (3,43 mld zł, z czego z UE 1,75 mld zł). Dzięki inwestycji, realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, powstanie ponad 107 km drogi ekspresowej S61 na odcinku Szczuczyn – Budzisko (tj. do przejścia granicznego z Litwą).

Wsparcie otrzymał także projekt zrównoważonego połączenia morsko-lądowego Polska-Szwecja Świnoujście-Trelleborg, opartego o ulepszoną infrastrukturę i rozwój transportu intermodalnego (126,18 mln zł, w tym z UE 94,96 mln zł). Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz gminą Trelleborg.

Polska część projektu obejmuje przystosowanie infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. Zostaną wybudowane trzy place postojowe, które zostaną połączone estakadą stanowiącą równocześnie drugi wjazd na teren terminala. Zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie wybudowana nowa rampa, przebudowana galeria pasażerska oraz zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy i cztery ciągniki siodłowe.

W poniedziałek w Warszawie podpisano 9 umów na dofinansowanie z UE projektów drogowych, kolejowych i morskich. Wartość całkowita projektów to 11 mld 698 mln zł, kwota dofinansowania wyniesie ponad 8 mld 192 tys. zł.

Umowy dotyczą siedmiu projektów kolejowych, jednego drogowego i jednego morskiego. Pieniądze pochodzą z unijnego instrumentu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF). CEF wspiera rozwój trzech obszarów - sieci transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.

Pozostało 91% artykułu
Transport
Boeing wznowił produkcję B737 MAX. Miliard dolarów na więcej dreamlinerów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty