W piątek oddanie swojego fragmentu trasy, położonego najbliżej Strykowa, przed kontraktowym terminem potwierdził Strabag. Z oświadczenia firmy wynika, że będzie on gotowy przed rozpoczęciem Światowych Dni Młodzieży 26-31 lipca.
– Będzie to możliwe dzięki szerokiej dodatkowej mobilizacji sprzętowej i fachowej oraz zaangażowaniu sił własnych firmy. Mając na uwadze trudną logistykę jaka będzie towarzyszyła wydarzeniu jakim są Światowe Dni Młodzieży w Krakowie, Strabag dokłada wszelkich starań by usprawnić jej organizację – oświadczyła w imieniu spółki Ewa Bałdyga, rzecznik Strabaga.
Dwa pozostałe fragmenty niespełna 40-kilometrowego odcinka budowane przez Budimex i Motę są już gotowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wcześniej naciskała na Strabaga, by przyspieszył prace przed wakacyjnym szczytem. Kontraktowy termin przypada na przełom lipca i sierpnia.
Fragment A1 okrążający Łódź ma ogromne znaczenie zarówno dla ruchu tranzytowego jak i lokalnego. Obecnie jadąc od południa nad morze trzeba przejechać przez centrum Łodzi. Może to zająć nawet półtorej godziny. Tymczasem budowany fragment pozwoli nie tylko na szybki przejazd od Katowic do Gdańska, ale także od Wrocławia w kierunku Warszawy i Wybrzeża dzięki połączeniu w Strykowie z autostradą A2. Po jego uruchomieniu na A1 pozostanie do załatwienia zapełnienie już tylko jednej dziury – pomiędzy Piotrkowem a Częstochową. Odcinki od Częstochowy do Pyrzowic są już zakontraktowane.
Sama Łódź zyska jeszcze jedną obwodnicę, choć przyjdzie na nią poczekać dłużej: to droga ekspresowa S14 po zachodniej stronie miasta. Trasa będzie mieć prawie 29 km. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy ciągnie się od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów i liczy ponad 12 kilometrów. Drugi fragment trasy biegnie od Teofilowa do drogi krajowej nr 91 w Słowiku i łączy się z węzłem Emilia. Będzie miał długość przeszło 16 kilometrów.