Prezes PAŻP odwołany. Kontrolerzy lotów wygrali spór płacowy

Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej został odwołany ze stanowiska wieczorem we środę, 30 marca — dowiedziała się nieoficjalnie „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 31.03.2022 08:07

Janusz Janiszewski

Janusz Janiszewski

Foto: materiały prasowe

Na stanowisko został wybrany 18 lipca 2018 roku.

W PAŻP od 23 grudnia 2021 r. toczy się spór zbiorowy Związku Zawodowego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z kierownictwem Agencji. Konkretnie między zarządem a kontrolerami lotów, którzy nie zaakceptowali nowych warunków zatrudnienia, które znacząco obniżały im zarobki. Po obniżce średnio o 20-30 procent miały one plasować się w widełkach 20-45 tysięcy złotych. Obniżka wynikały ze znacznego zmniejszenia ruchu lotniczego z powodu pandemii COVID-19 i zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Białorusią. To spowodowało drastyczny spadek przychodów agencji. Kolejny spadek ruchu nastąpił po inwazji Rosji na Ukrainę, a Polska i Litwa są krajami, które z tego powodu ucierpiały najbardziej. Według Eurocontroli, europejskiej organizacji zrzeszającej agencje kontroli ruchu powietrznego nad Europą ten spadek nad Litwą wyniósł 46 proc., zaś w Polsce 33 proc. - Nie możemy wrócić do patologicznie wysokich zarobków w wysokości 70-100 tysięcy złotych - mówił „Rzeczpospolitej” Janusz Janiszewski, który sam jest kontrolerem lotów i instruktorem prowadzącym szkolenia.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Transport
Paris Air Show. Deszcz zamówień, ale nie dla wszystkich
Transport
Fundusz Kolejowy mało efektywny
Transport
Indyjskie Dreamlinery sprawdzone po katastyrofie. Co wykazał przegląd?
Transport
Moskiewskie lotnisko znacjonalizowane. „Szukanie haków na cudzoziemców"
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Transport
LOT wybrał samoloty. Ile na zamówieniu skorzysta gospodarka?