Reklama

Huśtawka na rynku autobusów. Po słabym czerwcu, bardzo dobry lipiec

Polski rynek autobusów wchodzi w kolejny zakręt. Po słabym czerwcu, lipiec przyniósł gwałtowny wzrost sprzedaży.

Publikacja: 14.08.2016 17:45

Huśtawka na rynku autobusów. Po słabym czerwcu, bardzo dobry lipiec

Foto: materiały prasowe

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), sprzedano 261 pojazdów, podczas gdy w tym samym miesiącu rok wcześniej tylko 90. W rezultacie od stycznia liczba rejestracji nowych autobusów wyniosła 1203 sztuki. Jeśli ten trend się utrzyma, obecny rok może okazać się rekordowy.

PZPM podkreśla, że lipcowy rezultat jest długo oczekiwanym odbiciem rynku i zarazem końcem „przejadania" przewagi wypracowanej w pierwszym kwartale.

– W kwietniu tego roku różnica skumulowanego poziomu rejestracji liczonych od stycznia w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wynosiła aż 115 sztuk. Potem autobusowa koniunktura wyraźnie osłabła i mogliśmy obserwować trzy słabsze miesiące, a w czerwcu wypracowana przewaga zmalała do zaledwie 27 sztuk – przypomina PZPM.

Przyspieszenie, jakie nastąpiło w lipcu, jest efektem zakupów dokonanych przez prywatnego przewoźnika w Warszawie i Krakowie. Większość pojazdów zakupił Mobilis, który sto autobusów wprowadził na ulice Warszawy. Będzie on obsługiwać miejską komunikację przez siedem i pół roku. Kontrakt stołecznego ZTM z Mobilisem to zresztą jedna z większych transakcji na polskim rynku autobusowym. Natomiast Warszawa już w całym ub. roku wprowadziła do ruchu 177 nowych autobusów.

Kolejne znaczące transakcje spodziewane są na polskim rynku we wrześniu, a następnie w grudniu. Jesienią samorządy będą także gotowe do uruchomienia przetargów na zakupy autobusów miejskich, finansowanych z funduszy unijnych perspektywy 2014-2020. Dostawy tych pojazdów będą jednak realizowane dopiero w roku przyszłym.

Reklama
Reklama

Do poprawy wyników w lipcu przyczynił się jeszcze segment mini, gdzie zakupy nowych pojazdów wyniosły 75 sztuk i były wyższe niż rok temu o 47 proc. Duże powodzenie minibusy zawdzięczają kilkakrotnie niższej cenie niż w przypadku autobusów „normalnych" rozmiarów i zużyciu paliwa na poziomie samochodu terenowego. Liderem segmentu mini jest marka Mercedes-Benz, która w ciągu siedmiu miesięcy zarejestrowała 374 pojazdy, osiągając rynkowy udział na poziomie 82,2 proc. Tak znacząca przewaga Mercedesa w segmencie najmniejszych autobusów zapewniła w lipcu niemieckiemu producentowi po raz kolejny tytuł lidera w całym autobusowym rynku.

Według danych PZPM, dobre wyniki odnotował segment autokarów turystycznych. Od stycznia zakupy sięgnęły 313 sztuk i okazały się o blisko połowę wyższe niż w pierwszych siedmiu miesiącach 2015 roku. Spadła natomiast sprzedaż autobusów międzymiastowych. Ten segment nie może podnieść się po zapaści z 2009 roku, kiedy to ustały zakupy dokonywane przez przedsiębiorstwa PKS. Obecnie autobusy międzymiastowe kupowane sa głównie do przewozów pracowniczych.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama