Reklama

Fincantieri kandydatem do wejścia do Saint-Nazaire

Sąd w Seulu uznał włoską grupę stoczniową Fincantieri za uprzywilejowanego kandydata do przejęcia francuskiej stoczni STX w Saint-Nazaire

Publikacja: 03.01.2017 18:49

Fincantieri kandydatem do wejścia do Saint-Nazaire

Foto: materiały prasowe

Izba handlowa tego sądu prowadzi postępowanie upadłościowe koreańskiej STX Offshore & Shipbuilding, właściciela 66 proc. udziałów we francuskiej stoczni wyspecjalizowanej w produkowaniu statków wycieczkowych. Francuska stocznia jest dochodowa, zatrudnia w St-Nazaire 2400 ludzi.

Włoska firma założona w 1736 r. w Trieście, jest obecnie liderem w Europie w produkcji statków, w 70 proc. należy do państwa a w pozostałej części do drobnych akcjonariuszy, od 2014 r. jest notowana na giełdzie w Mediolanie. Szczyci się zwodowaniem ponad 7 tys. jednostek w 20 stoczniach na 4 kontynentach, w tym w 15 europejskich (8 włoskich), zatrudnia 19 tys. ludzi, w tym, 7500 we Włoszech oraz daje pracę 80 tys. u poddostawców W 2015 r. miała obroty 4,2 mld euro, po 3 kwartałach 2016 zysk netto 7 mln, portfel zamówień na 106 statków za 21,8 mld euro.

Rzecznik sądu w Seulu i włoskiej firmy odmówili wypowiedzi, podobnie jako francuski minister gospodarki i finansów, Michel Sapin, wskazał tylko, że 4 stycznia wiceminister przemysłu Christophe Sirugue spotka się ze związkowcami w St-Nazaire. Wiceminister uprzedzali, że skarb państwa wykorzysta wszelkie dostępne dźwigni w obronie swych interesów.

Wojskowi tez zainteresowani

Stocznia cywilna jest zainteresowana stocznia wojskowa DCNS, aby mieć dostęp do infrastruktury do budowania dużych jednostek, lotniskowców, helikopterowców czy statków-pływających cystern. - Rozmawiamy ze wszystkimi, będziemy też rozmawiać z Fincantieri, bo mamy interesy strategiczne do utrzymania - stwierdził jej rzecznik.

Nie chciał jednak powiedzieć, jak skarb państwa mający w DCNS 62 proc. mógłby uczestniczyć w ostatecznym pakiecie, ograniczył się tylko do przypomnienia, że DCNS ma długa historią współpracy z Włochami. Francuzi wspólnie z nimi opracowali i produkowali fregaty obrony przeciwlotniczej klasy Horizon i wielozadaniowe FREMM.

Reklama
Reklama

Obawy w Saint-Nazaire

Stocznia w St-Nazaire ma pełen portfel zamówień, ale związki i miejscowi politycy obawiają się, że przejęcie STX przez zagraniczną grupę może ułatwić dostęp Chińczykom do korzystnej działalności. CFDT obawia się transferu technologii do Chin, bo Fincantieri ma umowę partnerską z China State Shibuilding Corp. Obawy związkowców dotyczą też dublowania się i kanibalizacji usług, do czego dochodzi gdy dwie firmy mają dokładnie ten sam rynek.

Osoba związana z Fincantieri zapewniła, że Włosi będą bronić europejskiego projektu konsolidacji przemysłowej i zwiększania portfela zamówień STX France . Związki w St-Nazaire wolałyby jednak, by stocznię przejęło konsorcjum holenderskiej Damen i klientów STX France, ale Holendrzy nie złożyli żadnej oferty.

Umowa, jeśli do niej dojdzie, wzmocni zdecydowanie wiodącą pozycję Fincantieri w segmencie statków wycieczkowych, a w średnim terminie wzmocni też podstawowe dane tej firmy - uznali analitycy z Banca IMI. Specjaliści z Kepler Cheuvreux sa zdania, że kupno STX France zwiększy udział rynkowy firmy z Triestu w produkcji wycieczkowców z 40-45 proc. do 60 proc.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama