Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol podpisali umowę na dofinansowanie z funduszy unijnych budowy tunelu pod cieśniną Świna, czyli między wyspami Wolin i Uznam. Władze miasta podpisały także drugą umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o zastępstwie inwestycyjnym przy inwestycji.

W uroczystości wzięli także udział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński (PiS).

Morawiecki wskazał, że wybudowanie tunelu pomoże zintegrować Zachodnie Pomorze z resztą Polski. Dodał, że będzie to ważne dla rozwoju gospodarczego, społecznego, turystycznego, międzyludzkiego, a zarówno Świnoujście jak i Szczecin, będą mogły się zupełnie inaczej rozwijać.

Morawiecki podkreślił, że budowa tego tunelu jest dobrze zaplanowana. "Mamy konkretne nie tylko plany, ale mamy również wszystkie plany rezerwowe. W sytuacji jeżeli okazałoby się, że jakiekolwiek sposoby finansowania zawodzą, mamy zapewnione finansowanie innego typu po to, żeby państwo polskie rzeczywiście pokazało tutaj, że jest państwem poważnym" - wskazał wicepremier.

"Tworzymy państwo poważne, nie państwo papierowe" - zadeklarował.

Wicepremier powiedział także, że mieszkańcy, korzystając dotychczas z promu, tracili kilkanaście dni rocznie, oczekując na niego. "Zdecydowanie nam to nie odpowiada" - podkreślił.

Jak zapewnił, "ta inwestycja powstanie". "Powstanie tak szybko, jak tylko pozwolą na to już przeanalizowane przez nas procedury i proces budowlany. Nie pozwolimy na to, żeby ona była odsuwana ad Kalendas Graecas, żeby poszczególne etapy były powstrzymywane" - wskazał.

"To jest znak firmowy naszej strategii rozwoju odpowiedzialnego, że chcemy, żeby ten rozwój był oparty o trwałe podstawy również w takich miastach jak Świnoujście" - podsumował.

„Woli ani determinacji do tego, aby w efekcie finalnym dzisiejszych umów powstał tunel naszemu środowisku politycznemu nie zabraknie” - potwierdził wicemarszałek Brudziński.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Rozwój sektora PRS"

Dla wielu klientów zakup mieszkania stanie się nieosiągalny

OGLĄDAJ RELACJĘ

Przytoczył też słowa prezydenta Lecha Kaczyńskiego, który powiedział, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. „Byłoby czymś nieprzyzwoitym, gdyby dziś z tego miejsca, polskiego Świnoujścia nie popłynęły słowa podziękowania do tego, który słowa swojego świętej pamięci brata nie tylko wziął do serca, ale jako lider PiS w latach 2005-2007, jako premier polskiego rządu, a dziś jako ten, który poprowadził zjednoczoną prawicę do zwycięstwa te słowa realizował” – powiedział Brudziński.

Jak dodał, „nie byłoby dzisiejszej uroczystości, tej decyzji, gdyby nie wola i determinacja tego polityka, który tak samo, jak jego brat uważa, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu”.

Ten tunel powinien funkcjonować od lat niestety poprzez decyzje poprzednich ekip realizacja tej inwestycji została zaniechana – powiedział z kolei Adamczyk.

Minister zapewnił także, że inżynierowie GDDKiA poradzą sobie z inwestycją, która jest ważna nie tylko dla Świnoujścia i regionu, ale dla całego kraju.

Prezydent Świnoujścia podkreślał z kolei, że mieszkańcy miasta czekali na tunel ponad 70 lat. Jak dodał, warto było czekać na to historyczne wydarzenie.

Z kolei arcybiskup Andrzej Dzięga metropolita szczecińsko-kamieński udzielił wszystkim dyspensy, aby „świętowanie mogło być pełne, owocne i trwałe”.

Obecnie w mieście ruch między wyspami Wolin i Uznam odbywa się promami. Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r.

Na początku br. miasto otrzymało informację o przyznaniu dofinansowania unijnego w wysokości 775,6 mln zł budowy tunelu. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc., czyli 130 mln zł Świnoujście pokryje z własnego budżetu.

Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł. Unijne pieniądze na nią będą pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W kwietniu ub.r. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Dyrekcja planuje, że podpisanie umów nastąpi na przełomie 2017 i 2018 r.

Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.

Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.