Przedstawiciele spółki Koleje Mazowieckie podpisali właśnie trzy umowy. Pierwszą – na unijne dofinansowanie zakupu sześciu pięcioczłonowych pociągów typu FLIRT. Z firmą Stadler Polska zawarto umowę wykonawczą na sześć dofinansowanych z UE pojazdów, sfinalizowano także umowę przedwstępną dotyczącą zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych pojazdów.
Zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych będzie kosztował ponad 2,2 mld zł i zostanie zrealizowany przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania unijnego to 686 mln zł. Na realizację inwestycji Koleje Mazowieckie otrzymały kredyt na ponad miliard zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.
– Trudno sobie wyobrazić rozwój Mazowsza bez rosnących przewozów kolejowych. Koleje Mazowieckie od 13 lat umożliwiają mieszkańcom dotarcie do pracy czy szkoły. Obecnie są też najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju. Tak duży kontrakt to z jednej strony zwiększenie komfortu podróżowania i możliwości operacyjnych spółki. Z drugiej zaś to impuls rozwojowy dla całego województwa. Nowoczesne pociągi będą produkowane w Siedlcach, co oznacza m.in. stworzenie nowych miejsc pracy. Firma Stadler współpracuje z wieloma mazowieckimi partnerami, m.in. dostawcami części do pociągów. Dla załóg tych firm to gwarancja stabilności zatrudnienia – uważa marszałek Mazowsza Adam Struzik.
Jakie będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne (czyli bez przedziałów), klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą również wyposażone w monitoring, miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED niezbędne przy udzielaniu pomocy w nagłych wypadkach.
55 pięcioczłonowych składów ma obsługiwać trasy biegnące z Warszawy do ościennych gmin, czyli m.in. trasy Warszawa–Tłuszcz, Góra Kalwaria–Czachówek–Warszawa–Modlin, Sochaczew–Warszawa–Celestynów, Skierniewice–Warszawa–Mińsk Mazowiecki.