Dzięki niemu liczba dojeżdżających do portu pociągów zwiększy się sześciokrotnie.
To nie wszystko: transporty z ładunkami będą jeździć szybciej: nawet 100 kilometrów na godzinę. Będą zarazem mogły wieźć znacznie cięższe niż dotychczas ładunki. Nowy most ma ponadto zapewnić lepsze warunki żeglugi.
Przebudowa mostu prowadzona jest w ramach modernizacji linii kolejowej Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Istniejąca przeprawa ma tylko jeden tor, co ogranicza jej przepustowość. Nowa będzie mieć dwa tory, dzięki czemu będzie mogło tamtędy przejechać nawet 180 par pociągów w ciągu doby. Konstrukcja mostu zostanie oparta na dwóch przyczółkach bez podpór pośrednich. Dzięki temu statki zyskają czterokrotnie większą szerokość toru - do 50 metrów. Bezpieczeństwo żeglug zwiększy też wysokość nowej konstrukcji, podniesionej do przeszło 21 metrów.
Całe przedsięwzięcie kosztujące 370 mln zł jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstania nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. DCT Gdańsk, polski największy terminal kontenerowy, rozpoczął właśnie budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym. Inwestycja pochłonie 290 milionów euro.
Inwestycje w zwiększenie i usprawnienie transportu do i z portów mają kluczowe znaczenie dla powiększenia zdolności przeładunkowych terminali kontenerowych. Według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants, wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat o 129 proc. W przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc. Już w końcu obecnej dekady wielkość przeładowywanych w polskich portach towarów ma przekroczyć 2,5 mln TEU, czyli standardowych kontenerów 20-stopowych.