Przedsięwzięcie pozwoli na zwiększenie przepustowości linii. Przewoźnicy obsługujący połączenia podmiejskie do stolicy będą mogli zwiększyć liczbę pociągów kursujących do i z Warszawy. Planowane jest także zbudowanie nowego przystanku – Warszawa Stalowa. Powstanie on w pobliżu wiaduktu kolejowego nad ulicą Radzymińską, na torach biegnących z Rembertowa do stacji Warszawa Gdańska. Ma zapewnić pasażerom jak najwygodniejszą drogę dojścia do przystanków komunikacji miejskiej i do planowanej stacji metra.
Planowana przebudowa pięciu stacji obejmie m.in. wymianę rozjazdów, co pozwoli by pociągi przejeżdżały z większą prędkością. Do tego dojdzie modernizacja systemów sterowania ruchem kolejowym oraz budowa dodatkowych torów. Dzięki temu będzie można uruchomić częstsze połączenia ze stacji Sulejówek Miłosna i Ożarów Mazowiecki. Z kolej budowa nowej stacji – Dębe Wielkie – pozwoli na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem kolejowym. Szybsze pociągi dalekobieżne będą mogły w tym miejscu wyprzedzać wolniejsze pociągi podmiejskie.
PKP Polskie Linie kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla zaprojektowania i rozpoczęcia inwestycji. Planowane jest także powiększenie przepustowości linii E 20 Warszawa - Kutno, na odcinku od Warszawy w kierunku Łowicza. Inwestycje są kluczowe dla zwiększenia ruchu pociągów w całym Warszawskim Węźle Kolejowym.
Otwarcie ofert w przetargu planowane jest na 17 kwietnia. Kolejnym krokiem ma być przetarg na wykonawcę robót budowlanych w systemie „projektuj i buduj". Rozpoczęcie prac Polskie Linie Kolejowe zaplanowały na 2017 rok.