Siedmiu byłych i obecnych członków kierownictwa Grupy Airbusa i dwie firmy będące udziałowcami stanęło przed sądem w 2014 r. za bezprawną sprzedaż akcji w 2006 r. w ówczesnym EADS, gdy zaczęło źle dziać się z produkcją superjumbo A380. Gdy problemy wyszły na jaw, akcje spółki straciły jednego dnia ponad 26 proc. Ci, którzy sprzedali je wcześniej dużo zarobili, ale większość innych udziałowców mocno straciła i żądała odszkodowania.
Wszyscy oskarżeni zaprzeczyli zarzutom i udało im się przekonać Trybunał Konstytucyjny — który tylko przez jeden dzień zajmował się argumentami proceduralnymi — że należy umorzyć ich proces, ponieważ zostali oczyszczeni z zarzutów w 2009 r. przez urząd nadzoru rynków finansowych AMF.
W marcu trybunał polecił sądowi ds. karnych zakończyć proces w obecnej postaci i wezwał rząd do zmiany ustawy, aby osoby, które były objęte śledztwem i zostały uniewinnione przez AMF nie mogły być oskarżane z prawa karnego. Oskarżyciele uznali tę decyzję za porażkę i wynik przewlekłej batalii administracji i pionu sądownictwa we Francji o regułę tzw. podwójnego niebezpieczeństwa.
Prokuratorzy mogą jednak zadecydować o kontynuowaniu postępowania w części początkowych zarzutów, o ile nie będzie można im wykazać, że naruszają decyzję Trybunalu Konstytucyjnego — uważają specjaliści od wymiaru sprawiedliwości. Przewidziano 3 przesłuchania 11 maja, 1 i 3 czerwca dla zbadania argumentów proceduralnych — poinformował Frederik-Karel Canoy, prawnik reprezentujący małego udziałowca, który zapoczątkował procedurę sądową.
Przypadek każdego oskarżonego — 7 obecnych i byłych członków kierownictwa oraz firm Lagardere i Daimler — będzie rozpatrywany odrębnie i sąd postanowi, czy będą kwalifikować się do dalszego postępowania. Jeśli postanowi wznowić je częściowo, to niektórzy z oskarżonych zostaną wezwani do złożenia zeznań w listopadzie lub grudniu — dodał Canoy. Nowy proces mógłby rzucić nieco światła na spory w Airbusie o wewnętrzną strategię i na tajne dyskusje finansowe przed podjęciem produkcji najnowszego samolotu, A350.