Dotyczy ona modernizacji systemu sterowania ruchem na trasie Rawicz - Czempiń, będącej fragmentem linii łączącej Wrocław z Poznaniem. Po zakończeniu modernizacji trasy pociągi będą jeździć pomiędzy obydwoma miastami wojewódzkimi z prędkością 160 kilometrów na godzinę.
Zawarta w piątek umowa o wartości 282 miliony złotych unowocześni system. Klasyczne urządzenia oparte o kable miedziane zastąpi nowa technologia - światłowody i komputery wspomagające pracę dyżurnych ruchu odpowiadających za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wykonawca zajmujący się modernizacją przebuduje 6 nastawni. W Lesznie zbuduje lokalne centrum sterowania ruchem - skomputeryzowane centrum zarządzania ruchem kolejowym na dystansie kilkudziesięciu kilometrów. Wzdłuż torów położony zostanie światłowód o długości 150 km. Prace obejmą również montaż 212 nowych semaforów. Inwestycję zrealizuje konsorcjum w składzie: Bombardier Transportation Polska oraz Krakowskie Zakłady Automatyki.
Na magistrali Poznań - Wrocław liczącej blisko 170 km PLK inwestuje w nowe tory, perony, wiadukty i urządzenia sterowania na długości 95 km. Na odcinku dolnośląskim, pomiędzy Wrocławiem a Rawiczem, wszystkie prace skończą się w grudniu. Natomiast na odcinku Poznań - Czempiń prace przedłużą się, bo kontrakt z dotychczasowym wykonawcą inwestycji został w lutym rozwiązany z powodu opóźnień.
Modernizacja odcinka z Czempinia przez Leszno do Rawicza zostanie sfinansowana przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). - Korzystając z funduszy CEF w ramach pierwszego naboru wniosków wystąpiliśmy o finansowanie modernizacji linii kolejowych o łącznej długości 570 km. To 7 inwestycji o wartości ponad 10 mld zł - mówi dyrektor ds. inwestycji PLK Marcin Mochocki.
Oprócz prac między Poznaniem a Wrocławiem, unijne fundusze pozwolą na realizację ostatniego etapu obecnie prowadzonej modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Pozostałe inwestycje w ramach CEF obejmą trasę Warszawa - Poznań, rozpoczną się także prace projektowe na odcinku Poznań - Szczecin. PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie. Środki unijne - CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową.