Europejski Bank Inwestycyjny przyznał Bankowi Gospodarstwa Krajowego dwa kredyty, które posłużą na sfinansowanie inwestycji drogowych. Pierwszy z nich, o wartości 2,34 mld zł, umożliwi wybudowanie kilku odcinków drogi ekspresowej S5, prowadzącej od autostrady A1 koło Grudziądza, przez Bydgoszcz do Wrocławia. Łączna długość odcinków sfinansowanych kredytem to 162,5 km.

Drugi kredyt, o wartości 1,06 mld zł, rozdysponowany zostanie na inwestycje związane z budową obwodnicy Warszawy pomiędzy ulicą Puławską a Lubelską, o długości 18,6 km. Część kredytu od EBI sfinansuje również budowę nowego mostu na Wiśle, który odciąży ruch na ośmiu mostach drogowych w stolicy.

- Środki finansowe EBI przyczynią się do zmniejszenia zatłoczenia na drogach i skrócenia czasu przejazdów, a tym samym do większej przepustowości, poprawy jakości jazdy i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W dłuższym okresie przełoży się to na większą konkurencyjność gospodarki Polski i polepszenie jakości życia jej mieszkańców – wskazuje cytowany w komunikacie László Baranyay, wiceprezes EBI odpowiedzialny za operacje banku w Polsce.

- BGK już od 11 lat zapewnia profesjonalną obsługę Krajowego Funduszu Drogowego. Do tej pory pomogliśmy dostarczyć płynne finansowanie projektów drogowych o wartości blisko 100 mld zł (ok. 25 mld euro). Część środków pochodzi od partnerów zagranicznych, takich jak EBI, z którym BGK zawarł łącznie z dzisiejszymi 29 umów kredytowych na rzecz KFD o wartości 11,1 mld euro – wskazuje Dariusz Kacprzyk, prezes Zarządu BGK.

Sektor transportu jest głównym beneficjentem kredytów EBI udzielanych Polsce. Od początku działalności EBI w Polsce w 1990 r. wysokość współfinansowania inwestycji transportowych przez EBI osiągnęła około 40 proc. zobowiązań kredytowych banku na rzecz Polski w tym okresie. W zeszłym roku EBI udzielił kredytów w wysokości ponad 1,8 mld euro na budowę kilku odcinków polskich dróg ekspresowych.