Wsparcie w łącznej wysokości 40 milionów złotych otrzyma 15 przedsięwzięć, które wyróżniono w konkursie „Rozwój Innowacji Drogowych.
Dotacjami objęte zostaną m.in. wykorzystujące wiedzę psychologiczną prace nad nowymi znakami drogowymi, nowoczesne metody badań właściwości podłoża, czy badania kruszyw wykorzystywanych w nawierzchniach. Naukowcy zbadają także wpływ treści, umiejscowienia i sposobu prezentacji reklam na bezpieczeństwo kierowców.
- Rzadsze remonty to oszczędność dla Skarbu Państwa, a lepsze oznakowanie i utrzymanie dróg na wyższym poziomie wspierają płynność ruchu i poprawę bezpieczeństwa. To wszystko będzie także wspomagać realizowany przez GDDKiA program zmniejszania liczby ofiar śmiertelnych – mówi zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, Łukasz Lendner.
Przedsięwzięcie „Rozwój Innowacji Drogowych" jest efektem podpisanej w ubiegłym roku umowy, w której NCBiR i GDDKiA zobowiązały się do wspólnego finansowania projektów badawczo-rozwojowych, przyczyniających się do poprawy bezpieczeństwa i efektywności zarządzania ruchem, a także opracowania norm i standardów planowania, projektowania oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce. Dzięki dofinansowanym projektom możliwe będzie wypracowanie innowacyjnych rozwiązań, które maja posłuzyć zarządcom dróg, przedsiębiorcom oraz biurom projektowym w unowocześnieniu infrastruktury drogowej.
- Wypracowane technologie mogą nie tylko przyczynić się do wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu drogowego ale przede wszystkim są w stanie znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach – podkreśla dyrektor NCBiR, Krzysztof Jan Kurzydłowski.