To część inwestycji związanej z modernizacją transeuropejskiej linii kolejowej E75 Rail Baltica biegnącej od Warszawy poprzez Białystok w kierunki Rygi i Tallina. Nowy system zapewni płynny i bezpieczny ruch pociągów w połączeniach aglomeracyjnych jeżdżących od Rembertowa do Zielonki i Sulejówka, a także w połączeniach dalekobieżnych do Białegostoku.
Zmiana systemu sterowania sprawi, że przejazd pociągów od strony Zielonki (Białystok) i Mińska Mazowieckiego (Siedlce) będzie się odbywał równocześnie, co obecnie było niemożliwe. Wymagało to szczegółowego planowania, a w przypadku opóźnienia jednego składu powodowało więcej utrudnień. Teraz pociągi nie będą musiały zatrzymywać się, aby przepuścić drugi skład z innego kierunku.
Rozkładowy ruch pociągów z Warszawy Wschodniej w kierunku Białegostoku wznowiony zostanie 2 lutego we wtorek rano. Zamknięcie torów na stacji Rembertów było niezbędne, aby wyłączyć stare urządzenia i włączyć nowe. Prace prowadzone są przez całą dobę. Kolejnym etapem ma być sprawdzanie i synchronizowanie nowego systemu z semaforami, rozjazdami i urządzeniami odpowiadającymi za bezpieczne wyjazdy i wjazdy na stację.
Modernizacja Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach. W grudniu ubiegłego roku Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na przebudowę trasy E75 na 35-kilometrowym odcinku Sadowne-Czyżew. Będą tam wymienione urządzenia do sterowania ruchem, natomiast w Małkinii powstanie lokalne centrum sterowania. Planowana jest wymiana wszystkich rozjazdów i modernizacja sieci trakcyjnej. Cały system zostanie dostosowany do większych prędkości pociągów. Będą one mogły jeździć 160 kilometrów na godzinę. Urządzenia sterujące będą dostosowane do współpracy z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS.
Modernizacja trasy ma zwiększyć bezpieczeństwo podróży i poprawić komfort pasażerów. Na modernizowanym odcinku przebudowa obejmie także stacje i przystanki. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Na odnowionych peronach PLK zainstaluje nowe wiaty, oświetlenie oraz systemy informacji pasażerskiej. Pojawią się udogodnienia dla pasażerów z ciężkim bagażem.