Pierwszy obejmie odcinek od Szczuczyna do węzła Ełk Południe o długości ok. 23 kilometrów. Przy tym ten fragment inwestycji obejmie także połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu trasy ekspresowej S16 o długości ok. 4 kilometrów. Z kolei ostatni, trzeci fragment to trasa pomiędzy węzłem Wysokie a Raczkami, która – podobnie jak poprzedni fragment - będzie liczyć ok. 20 kilometrów.
Droga S61 będzie stanowić jedną z polskich części trasy E67 i Via Baltica. Ogłoszony przez GDDKiA przetarg ograniczony oznacza, że w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Natomiast do drugiego etapu zaproszonych zostanie maksymalnie 20 wykonawców, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki niezbędne do zrealizowania inwestycji, określone w treści ogłoszenia o zamówieniu.
GDDKiA przy wyborze najlepszych ofert weźmie pod uwagę trzy elementy. Pierwszym i decydującym jest cena. Drugie kryterium to termin wykonania inwestycji. Wykonawca na etapie składania ofert będzie mógł zaproponować realizację prac w terminie krótszym niż maksymalny okres 35 miesięcy, jednak nie krótszym niż 29 miesięcy. Trzeci element brany pod uwagę przez inwestora to zabezpieczenie bezwarunkowego dotrzymania terminu realizacji robót. Wnioski można składać do 24 czerwca. GDDKiA zakłada, że podpisze kontrakty w trzecim kwartale tego roku.
Cała inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj". Oznacza to, że pierwszym zadaniem wyłonionych w przetargu firm będzie wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej. Ma być ona zgodna z wymaganiami zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym. Wykonawca będzie ponadto musiał uzyskać w imieniu GDDKiA wszelkie wymagane uzgodnienia, zezwolenia i decyzje niezbędne do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. Dopiero potem przystąpi do prac. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2020 roku.