Państwowa kolej Ferrove dello Stato, Delta Air Lines, grupa infrastruktury Atlantia i resort finansów prowadzą od lipca rozmowy nad uratowaniem Alitalii. Jednak na niecałe 2 tygodnie przed przedstawieniem 15 października ostatecznego planu sporządzili listę największych przeszkód..
Pierwszą jest uzyskanie od wszystkich zainteresowanych stron zobowiązania o zasileniu kapitału przewoźnika dalszymi środkami w razie konieczności, gdyby początkowa suma okazała się za mała — powiedziała Reuterowi jedna z osób. Delta opierała się dotąd naciskom włoskiego rządu, by zainwestowała więcej niż 100 mln euro za 10 proc. udziału w linii. „Corriere della Sera" podał wprawdzie, że Amerykanie zgodzili się kupić 12 proc. za 120 mln euro, ale to nadal jest za mało.
Drugą przeszkodą jest udział Alitalii w nowej umowie o współpracy na szlakach przez Atlantyk, jaką Delta podpisała z Air France i Virgin Atlantic.
Kolejnym spornym punktem jest, jak w najlepszy sposób powstrzymać straty włoskiej linii, skoro nie wiadomo, ile zwolnień z pracy będzie konieczne w ramach restrukturyzacji i co rząd może zrobić dla zmniejszenia społecznych skutków restrukturyzacji.
Organizacje pilotów i pracowników pokładowych ANPAC, ANPAV i ANP potwierdziły 4 października dobowy strajk 9 października i poinformowały o wysłaniu do ministra przemysłu Stefano Patuanellego pisma z ich zastrzeżeniami. „Najnowsze wydarzenia wydają się osłabiać szanse pomyślnego zakończenia negocjacji o odrodzeniu Alitalii" — stwierdziły w nim.