Reklama

Spółka 3 japońskich armatorów

Trojka największych japońskich armatorów postanowiła połączyć swe działy kontenerowe w szosą co do wielkości flotę na świecie.

Aktualizacja: 02.11.2016 11:57 Publikacja: 02.11.2016 09:19

Nippon Yusen, Mitsui OSK Lines i Kawasaki Kisen Kaisha zawiążą spółkę j. v., która da im roczne oszczędności ok. 110 mld jenów, będzie osiągać łączne obroty 2 bln jenów (18,1 mld dolarów) i posiadać 7 proc. światowych zdolności w transporcie kontenerów. Nowy podmiot będzie dysponować flotą 256 statków o łącznej zdolności przewozu 1,38 mln typowych kontenerów (TEU). Trzej armatorzy mają razem ponad 2 tys. jednostek pływających — zbiornikowców, masowców i kontenerowców. Spółka powstanie 1 lipca 2017 r., a działalność zacznie od kwietnia 2018, Nippon Yusen będzie mieć w niej 38 proc., Mitsui OSK i Kawasaki Kisen po 31.

Nadpodaż w transporcie morskim i anemiczny wzrost gospodarki światowej doprowadziły do wycofania z eksploatacji setek statków, doszło do największej zapaści w sektorze od lat 50. i do bankructwa w sierpniu koreańskiego armatora Hanjin Shipping.

Armatorzy dążą do zmniejszania kosztów i szukania partnerów, by przerwać trudem czasy, dochodzi się do dużych fuzji w transporcie kontenerów, eksperci spodziewają się dalszych. — Fala konsolidacji potrwa co najmniej dalsze 2 lata. Wszystkie oczy są teraz zwrócone na Tajwan, siedzibę 3 dużych armatorów — stwierdził Greg Knowler z IHS Markit.

Trzeci na świecie, francuski CMA CGM jest w trakcie przejmowania singapurskiego Neptune Orient Lines, niemiecki Hapag-Lloyd zgodził się w 2016 r. połączyć z United Arab Shipping Co. W Chinach kontrolowane przez państwo COSCO i China Shipping Group połączyły się w czwarty podmiot na świecie — COSCO Shipping Corp. Odrębnie China Merchants Group kupuje logistyczną Sinotrans& CSC Holdings.

Następnymi w kolejce do konsolidacji mogą być mniejsze podmioty, Hyundai Merchant Marine, Orient Overseas Container Line z Hongkongu i Evergreen Marine Corp Taiwan — uważają eksperci.

Reklama
Reklama

Złe perspektywy

Dowodem dużej zapaści w sektorze jest najnowsza informacja COSCO Holdings, spółki giełdowej konglomeratu COSCO, że w całym roku poniesie straty, bo nie udało się jej wykorzystać ożywienia rynku w III kwartale.

Rząd Korei poinformował, że zamierza powołać firmę finansującą armatorów, z udziałem skarbu państwa, z początkowym kapitałem biliona wonów (871 mln dolarów), jej zadaniem będzie wzmacnianie stanu finansowego koreańskich armatorów.

Singapur też zastanawia się nad sposobami przyjścia z pomocą sektorowi związanemu z usługami na morzu.

Trzy japońskie firmy poniosły po 6 miesiącach straty operacyjne i obniżyły prognozy całego roku. Teraz spodziewają się łącznej straty 84 mld jenów, w lipcu mówiły o 23 mld. reuters, p. r.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama